Puheenjohtajan pörinää

Kuntavaalit on käyty ja tätä kirjoittaessa ovat uudet jäsenet saaneet jo istua ensimmäistä kertaa kokouksissa. Varmaan uutta päättäjää jännittää hieman , että mihin on tullut ryhtyneeksi. Uusia valtuutettuja on Mikkelissä 43% ja uudelleen valittuja 57% koko valtuustosta. Keski-ikä valtuustossa on 52v. Mikkelissä talous on tiukka ja tulevaisuudessa päätöksenteko on talouden- ja ennen kaikkea käyttötalouden tasapainottamiseksi.

Mutta mitä päättäjät sitten odottavat kunnalta? Ehkä hyvää teiden kuntoa, siistiä ympäristöä, palveluiden sujuvuutta ja toimivaa joukkoliikennettä. Arjen sujuvuus ei kuitenkaan lähde kaikilla samoista lähtökohdista. Meidän on vain hyvä saada erilaisten ja eri ikäryhmien tarpeet hyvin yhteen. Mikkeli on hyvä paikka olla ja elää ja siitä meidän kaikkien päättäjien olisi hyvä pitää kiinni.

Lautakunnat tulevat äänestämään ja miettimään tarkoin , mitkä ovat niitä kuntalaisten peruspalveluja, joista ei saa tinkiä. Maanantaina pidetty kaupunginhallituksen kokous ei kuitenkaan antanut parhaita viitteitä siitä, miten tullaan tämän syksyn aikana puoluekentissä hoitamaan asioita. Virkamiesten ehdotuksista äänestettiin ja puolueemme ei saanut kannatusta oikeastaan mistään tekemästään esityksistä vaan hävisimme kaikki. Tästä alkaa todellinen yhteistyö jo heti ensimmäisestä kokouksesta lähtien.

SDP:n valtuustoryhmän puheenjohtaja Satu Taavitsainen kertoo, että SDP ei hyväksy missään tapauksessa leikkauksia sivistys- ja hyvinvointipalveluihin. Lentokentän puolue voisi lakkauttaa vaikka kokonaan. Tästä eivät kuitenkaan kaikki valtuutetut ole aivan samaa mieltä. Lisäksi SDP on esittänyt viiden miljoonan euron edestä vaihtoehtoisia säästöjä pienentämällä kaupungin ostoja sekä tehostamalla työttömien työllistämistä, jolloin kaupungin ei tarvitsisi maksaa työttömistä “sakkomaksua”.

Kaupunginhallituksessa esitettiin, että kaupunginorkesterin ja lentokentän leikkaustoimien valmistelut etenevät ja henkilöstöllä alkavat yt-neuvottelut. Orkesterin lopettaminen aiheuttaisi 1,1 miljoonan euron ja 19 henkilötyövuoden säästöt vuonna 2023. Kaupungin laskelmissa lentokentän lopetus toisi kaupungille vuosina 2022 – 2023 yhteensä 200 000 euron säästöt.

Näin meillä täällä Mikkelissä alkoi kaupungin hallituksessa väännöt säästöistä ,ja ne ilmeisesti tulevat jatkumaan marraskuulle asti.

Kun kuntavaalit on käyty ja luottamuspaikat on saatu jaettua, niin alkaa painamaan päälle jo aluevaalit. Marraskuun loppuun mennessä on saatava listalle ehdokkaita ympäri Etelä-Savoa.

Historian ensimmäiset vaalit käydään hyvinvointialueilla 23.1.2022. Niissä valittavat valtuutetut ovat ison mahdollisuuden edessä: he saavat vastuulleen suomalaisten sosiaali- ja terveyspalvelujen sekä pelastustoimen kehittämisen ja tulevaisuuden hyvinvointialueiden rakentamisen.

Hyvinvointialueita on Suomessa 21. Niiden ylintä päätösvaltaa käyttää vaaleilla valittava aluevaltuusto, joka päättää alueen sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen järjestämisestä.

Ensimmäiset valtuustot suunnittelevat oman hyvinvointialueensa toimintamalleja ja vastaavat siitä, että kaikki asukkaat saavat tulevaisuuden sote-palvelunsa laadukkaasti ja tasapuolisesti koko alueella.

Sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen järjestämisen uudistuksella parannetaan ihmisten peruspalveluja. Nämä palvelut siirretään kunnilta hyvinvointialueiden vastuulle 1.1.2023.

.

Jätä kommentti