Puheenjohtajan pörinää 24.3.2020

Korona,korona se on nyt kaikkien puheissa. Virus on vaarallinen etenkin ikäihmisille. Maapallo on sekaisin ja kaikki mahdollinen suljetaan. Sillä varjolla pyritään hillitsemään viruksen leviäminen.

Valtioneuvostoon päätös siitä, että Suomessa vallitsevat nyt poikkeusololuvut sekä eduskunnan päätös valmistuslain käyttöönotosta kertoo yksiselitteisesti asian vakavuudesta.Suomessa ihmiset ovat alkaneet rajoittaa liikkumista ja liikennemäärät kaupungeissa ovat selkeästi pudonneet. Ravintolat ovat sulkeneet ovensa ja auki ovat kaupat, joista saadaan ruokaa. Mikä vielä on harvinaista, tänään tätä kirjoittaessa on se, että parturiliikkeet ovat vielä auki. Siinä työssä ollaan todella lähellä ihmistä, eikä siinä oikein voi metrin etäisyyttä pitää yllä hiusten leikkuussa.

Suomi on ottanut käyttöön rajavalvonnan Torniossa ja sinne on saatu lisäresursseja Rajavartiolaitoksesta, sillä siellä on tapahtunut tarpeettomia ja luvattomia rajanylityksiä. Tilanne on aika historiallinen, sillä tämän rajan sulkemista on kulunut pitkä aika.

Puolueiden ja yhdistyksien kokoukset on peruutettu tai siirretty. Vielä ei tiedetä ajankohtaa milloin niitä voidaan taas pitää. Kun kalenterista poistuivat kokoukset ja kuntosalit ja uimahallit laitettiin kiinni, niin siinä pitää miettiä, että mitäs nyt? Jos ulkona liikkumista vielä rajoitetaan, niin eläminen omassa kodissa neljän seinän sisällä muuttaa elämää oleellisesti. Yhteinen oleminen perheen kanssa lisääntyy ja toivottavasti hyvään suuntaan.

Mikkelin kaupunginvaltuusto päätti kokouksessaan, että Urpolan koulu paikalle rakennetaan eteläinen aluekoulu johon sopii 800 oppilasta. Kokouksessa äänestettiin, mistä materiaalista rakennus tullaan tekemään. Puu vai betoni oli vaihtoehdot ja lopputulos on ns.hybridi koulu. Hybridi -sana talonrakennuksessa yhteydessä tarkoittaa seuraavaa. Rakennukset , joissa on talotekninen ratkaisu energiatehokkaaseen rakentamiseen ja oleskeluun. Talon eri järjestelmät toimivat tehokkaasti yhteen.

Valtuusto päätti, että aluekoulusta käytetään rakentamisvaiheessa nimeä hybridi koulu. Siihen määritellään erikseen puun osuus, rakennuksen kokonaisuudesta. Väestösuojan eli alin kerros pitää tehdä betonista, mutta muuten puun osuutta pyritään käyttämään riittävästi. Puuta ja betonia yhdistelmällä saadaan, toivottavasti, n.28milj.€ koulu rakennettua.

Kuntatalous on erittäin sekaisinkoronan takia. Monilla kunnilla verotulot laskevat, mutta muut menot kasvavat. Samalla aloitetaan henkilöstön yt- neuvottelut kuten myös Mikkelissä. Henkilöstölle voi tulla lomautuksia tai jopa palkanmaksun keskeytyksiä. Poikkeusoloissa monien Mikkelin kaupungin tarjoamien palvelujen kysyntä ja tarve ovat vähentyneet.

Kuntaministeri Sirpa Paatero on luvannut kunnille valtion apua, helpottamaan taloutta. Poikkeustilanteen kestolla ja laajuudella on olennainen vaikutus kuntien tuloihin ja menoihin, minkä vuoksi vaikutusten rahamääräiset arviointi on tässä vaiheessa hankalaa. Sote-menojen kasvu riippuu puolestaan epidemian vaikutuksesta kullekin alueelle ja kuhunkin kuntaan.

Etelä -Savossa oli kokonaisnettomuutto tammi-helmikuussa 81 henkilön verran positiivinen. Väestön määrä maakunnassa kuiten väheni hieman luonnollisesta väestönmuutoksesta eli syntyvyyden ja kuolleiden erotuksesta. Etelä-Savon väkiluku oli helmikuun lopussa 14223.

Koronaviruksesta huolimatta, yritetään pitää itsestämme huolta, kuunnellaan päättäjien ratkaisuja suurissa paineissa ja antaa heidän miettiä, miten tämä kaikki saadaan hallintaan. Aika näyttää….