Puheenjohtaja pörinää 27.4.2020

Moni perinteinen kesätapahtuma peruuntuu koronarajoitustusten vuoksi. Mikkelin kesäteatteri on myös sulkenut ovensa koko kesäksi. Kesästä tulee hiljainen ja tapahtumaköyhä. Hallituksen linjaus kieltää yli 500 ihmisen kokoontumiset ainakin heinäkuun loppuun asti. Osa ensi kesälle suunnitelluista

tapahtumista odottaa uusia ohjeistuksia ja samalla jatkavat tapahtumanrakentelua. Osa joko peruu tapahtuman tai järjestää toisenlaisen tapahtuman, jos se on mahdollista.

Perinteinen Vappujuhla Kirkkopuistossa jää myös pitämättä tämän koronan vuoksi. Tilalle ei olla tällä hetkellä rakentamassa mitään uutta. Eipä olisi uskonut miten yksi korona sai koko Euroopan ja maailman polvilleen. Maat ovat joutuneet sulkemaan rajojaan, ihmisten liikkumista ja yritystoimintaa on rajoitettu ja talouskin on ajautumassa pahimmillaan taantuman kautta lamaan. Tämän koronan aiheuttama kriisi on ensisijassa terveyttä uhkaava, jolloin vastuu sen hoitamiseen kuuluu ensisijaisesti EU:n jäsenmaille ja kansalliselle terveydenhuollolle. Kaikkien toimien tavoitteena on vaimentaa epidemian iskua ihmisten toimeentuloon ja talouteen. Taakka kantavat erityisesti tulonlähteensä menettäneet yritykset ja yrittäjät, joiden elinkeino on vaarassa näköpiirissä olevan taantuman vuoksi. Jokainen meistä voi vaikuttaa yrittäjien tulemiseen nyt epidemian aikana ja varsinkin rajoituksiin heikentymisen myötä, ostamalla oman seudun tuottajien suomalaisia tuotteita.

Vaikka korona ja sen rajoitukset ovat voimassa, niin silti pitää kuitenkin kunnallisen päätöksenteon toimia. Kokouksia pidetään etäyhteyksillä ja toiminta on onnistunut todella hyvin. Saa nähdä löytyykö tulevaisuudessa tästä toiminnasta uusi kokoontumismuoto. Kaupunkiympäristölautakunta käsitteli etäkokouksessa Saksalan asuinaluetta. Asemakaavamuutoksella on tarkoitus muuttaa alueen käyttötarkoitusta joko puistoalueeksi tai rakentamiseen soveltuvaksi. Tätä asiaahan on käsitelty julkisuudessa jo aikaisemminkin ja ratkaisu on jäänyt tekemättä. Kaavahankkeesta tulleen runsaan palautteen perusteella on siis laadittu kaksi vaihtoehtoa. Tässähän ratkaisussa ei ole kuin yksi ainoa vaihtoehto, eli jätetään alue puistoalueeksi, jolloin mahdollistetaan viihtyisän asuinympäristön säilyminen.

Mikkelissä ollaan rakentamassa uusille alueille lisää kerrostaloja. Onko viisasta täyttää Saksalan viheraluetta kerrostaloilla?

Kaupunginhallitus päätti kokouksessaan esittää kaupunginvaltuustolle, että valtuusto sitoutuu hankkeeseen, jossa Savonlinnan kaupunkia haetaan Euroopan kulttuurikaupungiksi vuodeksi 2026. Mikkelin kaupungin osuus hankkeesta on 500t€. Rahoitus hankkeeseen osoitetaan konserni- ja elinvoiman palvelualojen kehittämishankkeisiin tai kehityshankerahastoon varatuista määrärahoista. Jääkö tämän takia meidän osalta jotain kehittämättä, mene ja tiedä!

Urpolan koulu eli Eteläinen aluekoulu sai luvan rakentamiseen. Kaupunginhallitus nimesi neuvotteluryhmää edustajaksi kaupunginhallituksen puheenjohtajiston ja lisäksi seurantaryhmän, johon nimettiin puheenjohtajiston lisäksi kaupunginympäristölautakunnan, hyvinvoinnin -ja osallisuuden, kasvatus-ja opetuslautakunnan sekä Mikkelin seudun ympäristölautakunnan puheenjohtajat. Jos tällä asiantuntijaporukalla ei saada aikaiseksi hyvää ja tervettä koulua, niin ei sitten millään.

3.5.2020 maan hallitus kertoo meille kaikille, miten tullaan jatkamaan elämää koronarajoituksien osalta. Löysätäänkö kokoontumisrajoituksia, avataanko kouluja jne. Näistä asioista saamme siis tuolloin lisää tietoa.