Ehdokasnumero 158

Hei olen Kari Ojala eläkkeellä oleva 63- vuotias veturinkuljettaja. Mikkeliin olen junantuoma muuttaja 18 vuotta sitten.  Nyt asun vaimoni ja kahden koiran kanssa Tupalassa, omakotitalossa.  Uusioperheeseen kuuluu myös kuusi aikuista lasta, jotka asuvat muualla Suomessa, sekä kolme lastenlasta ja neljäs tulossa juhannukseksi. Harrastuksiini kuuluu pyöräily, juoksu, hiihto sekä kuntosaliliikunta. Mikkeli tarjoaa hyvät mahdollisuudet näihin kaikkiin harrastuksiin. Kesäisin oleskelemme mökillä Anttolassa, jossa kalastus ja puiden tekeminen kuuluvat osaksi mökkielämää. Ei myöskään pidä unohtaa moottoripyöräilyä, jota harrastamme vaimoni kanssa yhdessä. Olemme kiertäneet Suomea ristiin rastiin sekä Pohjoismaita sekä osan Pohjois- Eurooppaa.

Työurani, 38 vuotta tein VR:n palveluksessa veturinkuljettajan nimikkeellä. Työurastani viimeiset 11 vuotta toimin Veturimiesliiton erityistyösuojeluvaltuutettuna päätoimisesti. Työpaikkani oli silloin Helsingissä, silloisessa pääkonttorissa rautatieasemalla. Työnkuvaani kuuluivat mm. kaikki veturimiehiä koskevat työhyvinvointiasiat. Uuden kaluston hankintaan osallistuin mm. Espanjassa, Italiassa ja Tsekeissä.  Veturimiesten sosiaalitilojen parantaminen oli työtäni koko Suomessa, sekä vanhan kaluston ohjaamosaneeraukset, joilla parannettiin veturimiesten työskentelyolosuhteita. GSM-R radiojärjestelmän hankinta Amerikoista oli myös osa työtehtävääni.

Eläkkeellä olen ollut 8 vuotta ja tuon ajan olen ollut kuntapolitiikassa mukana. Toimin SDP kunnallisjärjestön puheenjohtaja viidettä vuotta. Tämän vaalikauden aikana olen ollut Naistinki Oy:n hallituksen puheenjohtajana sekä maakuntahallituksen jäsenenä. Kiinteistökehitysyhtiö Naistinki Oy on Mikkelin kaupungin omistama, toimitiloihin erikoistunut yhtiö. Naistinki omistaa, hallinnoi, kehittää ja vuokraa liike- ja teollisuustiloja pääasiassa yksityisten yritysten käyttöön.

Puheenjohtajana toimin myös Mikkelin Suomi Unkari seurassa sekä Suomi Unkari pääseuran hallituksen jäsenenä. Olen tämän vuoden alusta alkaen ollut Mikkelin Diabetesyhdistyksen hallituksen varapuheenjohtaja. Minulla on lisäksi Mikkelin Työväenyhdistyksen puheenjohtajuus sekä mökkiympäristössä tie- ja kalastuskuntien puheenjohtajuudet. Toimintaa on riittävästi eläkepäiville ja olen tottunut jo työurani aikana auttamaan eri asioissa ihmisiä heidän ongelmissaan.

Miksi olen mukana kuntavaaliehdokkaana?

Ehdokkuuteni perustuu siihen, että haluan olla mukana tekemässä päätöksiä muiden puolueiden kanssa. Hyvillä yhteisillä päätöksillä saamme Mikkelistä hyvän, turvallisen ja oikeudenmukaisen paikan elää ja olla. Yhteistyö ja työrauhan arvostaminen ovat vahvuuksiani. Talousasiat tulevat olemaan myös uuden valtuuston yksi tärkeimmistä asioista. Ennen kuin saamme tehtyä päätöksiä energiaosuuksien myynnistä, niin meidän on paneuduttava alijäämän hoitamiseen Mikkelissä. Tähänkin asiaan uskon voivani omilla yhteistyötaidoillani myönteisesti vaikuttaa.

Peruspalvelut pitää säilyttää nykyisellä tasolla, tukea yritysten saamista Mikkeliin. Samalla meidän on nopeutettava kaavoitusta sekä lupapäätöksiä. Riittävät investoinnit infraan ja rakennuksiin pitää taata, jotta estettäisiin korjausvelan kasvaminen liian suureksi. Samoin koko Mikkelin alueella on turvattava laadukas päivähoito ja koulut sekä kattava joukkoliikenne. Emme myöskään saa unohtaa vanhusten hoivapalvelujen kehittämistä ja niihin on turvatta riittävät henkilöstöresurssit. Samoin hoivamaksut on mitoitettava maksukyvyn mukaisesti.

Ikääntyvät eläkkeensaajat ovat merkittävä voimavara kunnille. He toimivat vapaaehtois- ja vertaistoimijoina. Kunnallisten vanhuusneuvostojen rooli on merkittävä ikääntyneiden kuntalaisten hyvinvoinnin edistäjinä. Korona on muuttanut ihmisten työskentelytapoja. Etelä- Savon olisi nyt turvattava hyvät verkkoyhteydet kesämökeille, jotta mökkien käyttömahdollisuudet saataisiin ympärivuotiseen käyttöön.

Mikkeli on hyvä paikka asua!