Puheenjohtajan pörinää

Uusi vuosi on alkanut koronarajoitusten edelleen jatkuessa.Alueellisia kokoontumisia koskevat suositukset määräytyvät tällä hetkellä sen mukaan, missä epidemian vaiheessa alue on. Toiveena on , että kevään aikana päästäisiin jossain vaiheessa tapaamaan myös kasvokkain.

Koronarajoitukset tulevat myös vaikuttamaan tämän kevään kuntavaaleihin. Vaaleihin , joiden äänestyspäivä on 18.4.2021 .Tori- ym. tapahtumat on tammikuun loppuun asti kielletty, sillä yli 20 henkilön kokoontumisia ei suositella täällä meidän alueella. Kasvokkain tapaamisia suunniteltaessa tulee yhä huomioida vallitsevat alueelliset ja valtakunnalliset rajoitukset.

SDP Mikkeli julkaisi ehdokkaista nimilistan, jossa on tällä hetkellä 58 nimeä. Lisää tarvitaan , jotta saadaan lista täyteen eli 77 ehdokasta. Mikkelin Työväenyhdistyksen omat ehdokkaat ovat seuraavat: Paavo Barck, Outi Hokkanen, Ari Lehtinen, Aleksi Nieminen, Kalle Nieminen, Kari Ojala,Ismo Rahikainen, Pirkko Rahikainen.Arto Seppälä ja Enriqo Tessieri. Yhdistyksemme tarvitsisi lisää ehdokkaita. Ne, jotka vielä miettivät ehdokkuuttaan, niin mukaan vaan ja täyttämään sitoutumiskaavake. Mukaan mahtuu vielä.

Kevään kuntavaalikentillä tärkeimmät puheenaiheet tulevat ehdottomasti olemaan Mikkelin kaupungin energiaomistuksen uudelleenjärjestelyt. Kaupungin alijäämä on edelleen -42 miljoona euroa ja sen maksamiseen tarvitaan ratkaisuja. Keskustelua on käyty kiivaasti ja poliittisesti valitun työryhmän esitys oli ,että ESE yhtiöstä myytäisiin 32-49% verran. Mutta SDP:n ja kokoomuspuolueen yhteinen näkemys on , että oma energiayhtiö pidetään kaupungin hallussa. Melkein heti , kun työryhmä oli esityksensä antanut, kävi ilmi etteivät työryhmän jäsenetkään uskoneet omaan esitykseensä, vaan hekin olivat sitä mieltä , että muitakin vaihtoehtoja on olemassa.

SDP:n Mikkelin kunnallisjärjestön kannanoton mukaan kaupungin omaa energiayhtiötä Etelä-Savon energia Oy:tä ei tule myydä kokonaan tai edes osittain.
Sen sijaan Suur-Savon Sähkö Oy:n osakkeita voidaan tarkastella. Kunnallisjärjestön mukaan voidaan jatkaa SSS Oy:n osalta omistusjärjestelyjen selvittelyjä yhdessä pääomasijoitusyhtiö Capmanin ja Savonrannan Sampo Oy:n sekä myös pankkialan OP-ryhmän tai joidenkin muiden toimijoiden kanssa

Uuden vedenpuhdistamon ympärillä on myös ollut paljon keskustelua. Sisäinen tarkastus kävi uuden jätevedenpuhdistamon hankekokonaisuuden läpi. Tarkastus on kirjannut useita puutteita ja moitteita hankkeen läpiviennissä.

Uusi Metsä-Sairilan puhdistamo maksaa laskettua enemmän, mutta tarkastuksessa ei kuitenkaan ole löydetty mitään sellaista, joka voisi viitata taloudellisiin epäselvyyksiin.
Myöskään hankinnoissa tai urakoiden hankinnoissa ja päätöksissä ei ole väärinkäytöksiä tai toimittu niin, että hankinnoissa olisi suosittu jotakin tarjoajaa.
Moitelista on kuitenkin sen verran tuntuva, että kaupungin johto on jo tehnyt parannuksia isojen hankkeiden projektihallintaan. Myös vesiliikelaitoksen virkajohto on myöntänyt, että projektin aikana on ollut puutteita . Kaupunginhallitus käsittelee asiaa omassa maanantaikokouksessaan ja tekee päätöksiä siitä miten tämän asian kanssa edetään.

Kuntavaalimainonta tulee olemaan median , somen ym. kautta suurempaa kuin ennen ja näkyvyyttä on haettava sitä kautta koronarajoituksista johtuen. Vielä toistaiseksi ei ole ollut keskustelua siitä, että tämän kevään vaalit tultaisiin siirtämään. Eli ennakkoäänestys on 17.3.-13.4.2021 ja vaalipäivä 18.4.2021.

15.1.2021