Puheenjohtajan pörinää

Korona ja sen vaikutukset näkyvät edelleen kaikissa toiminnoissa. Ihmiset karttavat isoja massatapahtumia , siltä osin kuin niitä saa pitää. Mikkomarkkinat pidettiin Mikkelissä turvavälein torikauppiaiden ja poliittisen telttojen osalta. Se ei kuitenkaan lisännyt torilla kävijöiden määrää. Ilmat antoi hyvät mahdollisuudet liikkua ulkona , mutta ihmisten halukkuus mennä erilaisiin tapahtumiin on selkeästi vähentynyt.

Koronan vaikutukset koko maapallolla ovat todella suuret niin kansantaloudellisesti kuin myös ihmisten kuolleisuuslukuina.Virusta ei saada kuriin kuin ehkä rokotteella, jos silläkään. Tämä viheliäinen virus tulee tulevaisuudessa vaikuttamaan meidän elämään ja käyttäytymiseen ehkä lopullisesti.

Kuntien taloudet menevät sekaisin tämän Koronan takia , niin myös Mikkelinkin. Vaikka valtio jakaa kunnille lisäavustusta 1,4miljardia euroa, niin sen vaikutus meidän kuntatalouteen on lisärahana n. 13.7 milj. euroa. Alijäämää kertyy tämänkin vuoden osalta ja ensivuoden talousarvio lähtee jo valmiiksi alijäämäisenä budjettina. Onneksi on ainakin toistaiseksi lähdetty siitä, ettei veroja koroteta. Mutta eihän tämäkään asia ole varma kuin vasta marraskuun lopulla.

Valtion 4. lisätalousarvion yli 1,4 miljardin euron tukipaketilla tavoiteltiin sitä, ettei kuntien tarvinnut toteuttaa pika-aikataululla säästötoimia. Tuen tarkoituksena on se, että kuntien järjestämät peruspalvelut pysyvät saatavilla ja niitä on voitu jopa lisätä. Samoin välittömiä koronakustannuksia ei ole jätetty kuntien kontolle, vaan valtio hoitaa ne leveämmillä hartioillaan.

On selvää, että kunnat tarvitsevat tukea vielä tänä ja ensi vuonna. Siksi hallitus päätti syyskuun budjettiriihessä, että kuntien ja sairaanhoitopiirien rahoitusta lisätään merkittävästi vielä vuoden 2020 seitsemännessä lisätalousarviossa. Ensi vuodelle jatketaan yhteisöveron jako-osuuden muutosta kuntien hyväksi sekä lisätään vielä peruspalvelujen valtionosuutta.

Myös kuntien tekemät koronatestit, maskit, suojavarusteet ja muut koronaan välittömästi liittyvät kustannukset korvataan. Suoran taloudellisen tuen lisäksi kuntia tullaan vastaan alijäämän kattamisajan pidentämisellä.

Mikkelissä keskustellaan tällä hetkellä energiaomistuksen myynnistä ja millä tavoin se tullaan tekemään. Työryhmä on käynyt joitakin kokouksia ja valmista pitäisi tulla , mutta asiasta ei ole tihkunut tietoa muilta osin kuin työryhmän jäsenten vaihdoksista jääviysasian suhteen. Talouden tasapainotusohjelma on varmaan yksi kuumimmista keskustelukohteista jo marraskuun valtuustoissa eli mitä palveluita tullaan heikentämään vai tullaanko mitään. Päiväkodeistaja niiden sijainneista sekä ilta- ja päivävuorojen sijaituspaikoista ollaan juuri nyt käyty kiivasta keskustelua. Toivoisin , että selvitys tehtäisiin vielä tarkemmin ja kuultaisiin myös asukkaiden, tässä tapauksessa lapsiperheiden mielipidettä. Väkiluvun laskun myötä myös lapsiperheiden määrä laskee, mutta jos haluamme olla lapsimyönteinen kaupunki, niin ei meidän pidä kaikkissa asioissa mennä talous edellä.

Isot investoinnit ei tahdo pysyä budjetissa, ei varsinkaan kuntataloudessa. Siitä yksi esimerkki on Mikkelin Vesilaitoksen uuden puhdistamon hanke. Hinta nousee alkuperäisestä 45milj. eurosta jopa n.80milj.euroon, riippuen miten käy oikeudenkäynnissä Maastorakentajien kanssa.

Toivotaan, että Urpolan koulun uudisrakentaminen etenee hyvin ja ettei sovittu ja hyväksytty kustannusarvio taas nousisi uusiin lukemiin.

Saimme pitää Etelä-Savon maakunnan osana Itä-Suomea. Savonlinna saa kymmenen vuoden ajan pitää sairaalansa. Mitä tämä tulee tarkoittamaan? Parempia yhteistyömahdollisuuksia sairaaloiden välillä vai jatkuvaa eripuraisuutta, mene ja tiedä. Mikkeliin haviteltu Varastokirjasto meni maakunnan säilymisen myötä Kuopioon.
Kuntavaalien läheisyys, jotka pidetään puolen vuoden päästä, näkyy jo jonkin verran ainakin valtuutettujen puheenvuoroissa. Lupauksia annetaan jo ”täyttä häkää” tässä vaiheessa kampanjaa.
Toivotaan , että vaalit voidaan viedä läpi hyvässä yhteistyössä kaikken ehdokkaiden kanssa.

Hyvää ja lämmintä syksyn odottelu!