PUHEENJOHTAJAN PÖRINÄÄ 13.12.2020

No nyt se on nähty, että kuultu! Valtuuston kokous, joka pidettiin joulukuussa oli todella ennätyspitkä , 10 tuntia ja 39minuuttia. Moni varmaan miettii ja mietti, että minkä takia  budjettikokouksesta tuli näin pitkä. Puheita pidettiin jopa 12 muutosesitystä, joista puolet päättyi äänestykseen. Muutoksia saatiin aikaan vaikkakin vain kosmeettisia.

Minkä takia aikaa saatiin kulumaan näin pitkästi vaikka kokous oli teamsin välityksellä. Budjettiahan  oli väännetty ja siitä  keskusteltu kaupungintalolla ja kaupungin hallituksessa päivätolkulla. Ihmetystä herättää myös se, että eniten puheita pitävät kaupunginhallituksen jäsenet , jotka ovat jo oman pöydän äärellä asioista jo kertaalleen hyväksyneet.

Valtion korona-avustuksien myötä tullaan saamaan tämän vuoden tulos lähelle nollaa, hyvä näin. Ensi vuonna helmi-maaliskuun vaihteessa saadaan lopullinen tulos, kun Essote ilmoittaa oman taloutensa tuloksen. Varmaan miinusmerkkinen , mutta kuinka paljon?

Ensi vuodelle jäi vielä väännettävää päiväkodeista ja niiden sijoituksista. Nyt on kuitenkin hyväksytty Kalevankankaan ja Saksalan päiväkotien aukiolot, jotka ovat 6.30-17.Lähemäen päiväkodin aukioloaikaa jatkettaisiin tunnilla 20:een ja Naisvuoren aukioloaikaa muutettaisiin 5-23.00 väliselle ajalle.

Mikkelin väkiluku laskee, ollen tällä hetkellä n.52800 asukasta sekä koko Etelä-Savossa 140 tuhatta asukasta. Mikkelin kaupungin väkiluku on ollut 2000-luvulla lievästi laskusuuntainen, mutta vuodesta 2016 alkaen väestömuutos kiihtyi selvästi ja kaupunki menetti vuosien 2016-2019 välillä lähes 1400 ihmistä väkiluvustaan. Nuorten ikäluokkien muuttoalttius on kolminkertainen muihin ikäluokkiin verrattuna , joten nämä ikäryhmät reagoivat herkemmin mainekuvan muutoksiin. Mm. Helsinki, Tampere, Jyväskylä, Kuopio , Lahti, Lappeenranta vetävät meiltä väkeä.

SDP on tilastojen mukaan tällä hetkellä toisena perussuomalaisten jälkeen. Hallitus- työskentely on tämän vuoden osalta perustunut koronan hoitoon . Työtä on tehty ja hommat hoidettu hyvin ja pääministeri  Sanna Marin esiintyminen on tuonut  meille puolueena myös näkyvyyttä. Korona avustuksia on jouduttu jakamaan monelle yritykselle ja siltikin yrityksien elinolosuhteet ovat tämän pandemian johdosta hyvin heikoilla. Työllisyyden hoito ja tavoite päästä 75% työllisyyteen  ei ole onnistunut pandemian johdosta.

Joulu lähestyy ja meillä on aikaa hengähtää ja kerätä voimia tulevan vuoden haasteisiin. Kukaan ei tiedä millainen on ensi vuoden tilanne pandemian taholta. Kuntavaalit kuitenkin lähestyvät ja vaativat meiltä aktiivista toimintaa ja luovuutta pandemian keskellä. Meidän on hankittava uusia kuntavaaliehdokkaita ja saatava myös niitä jatkamaan, joilla vielä on halua olla politiikassa mukana.

Vapaaehtoistoiminnassa jaksaminen syntyy tekemisen mielekkyydestä, onnistumisen kokemuksista, yhteisöllisyyden voimasta sekä mahdollisuudesta toteuttaa itseään toiminnan kautta . On myös huolehdittava, että mahdollisimman moni pääsee mukaan osallistumaan ja ettei kenellekään kerry liiaksi tehtäviä .

Oleellista on muistaa ja ymmärtää se, että jokainen käyttää toimintaan omaa arvokasta aikaansa ja sitä panosta, oli se sitten tunti tai lukuisia tunteja, tulee arvostaa . Omassa toiminnassa tulee muistaa toisia arvostava toimintatapa, myönteinen puhe, kiittäminen ja kannustaminen . Kukaan ei jaksa toimia hyvänkään asian puolesta, jos toiminnan kokee raskaana tai ilmapiirin kireänä .

Koronasta huolimatta, toivotan kaikille Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta 2021