Puheenjohtajan pörinää, marraskuu 2019

Ajankohtaista,Etusivu,Puheenjohtajan pörinää

Marraskuun pimenevässä illassa 4.11. SDP Mikkelin kunnallisjärjestö valitsi minut jatkamaan puheenjohtajana seuraavat kaksi vuotta ja parikseni sain Jukka Rossin, jonka kanssa ollaan tehty töitä jo edelliset kaksi vuotta. Ensi vuonna aloitetaan kuntavaaleihin valmistautuminen. Jäsenhankinta ja vaaliehdokkaiden hankinta ovat myös tärkeitä tehtäviä. Samoin erilaiset tapahtumat, joissa tuomme esille SDP:n toimintaa sen eri muodoissa. Keskusteluja, tilaisuuksia ja toritapahtumia sekä muuta mahdollista esilläoloa.

Mutta ensin eletään tämä vuosi loppuun. Talous Mikkelissä on tänä vuonna erittäin alijäämäinen ja sen takia joutuu valtuusto miettimään verotulojen kasvua, sekä muita toimenpiteitä. Kaupunginjohtajan esitys verojen korotuksesta oli maanantaina kaupungin hallituksen pöydän äärellä. 4.11. Päädyttiin yhteisellä näkemyksellä verojen korotuksiin. Tuloveroja korotetaan 1,5% ja lisäksi kiinteistöveroihin tulee nousua. Mikkelin vero on tämän jälkeen, jos valtuusto sen tulee hyväksymään 22%. Me olemme melkein korkeimmin verotettava kaupunki Etelä –Savossa, siihen päälle tämä veronkorotus väestötappioita kokevassa maakunnassa. Ei hyvältä näytä, mutta tällä mennään.

Vaikka keväällä puolueet yhdessä sopivat palvelusopimuksen ja sen sisällön, niin nyt tämä kaikki pitää aukaista sekä ja kirjoitetut toiminnat on aikaistettava. Isompia haasteita saattaa vielä tulla. Yksi niistä on Ristiinan lukio, joka on jo osa Mikkelin lukiota. Moni valtuutetuista haluaa sen jatkavan Ristiinassa. Toinen vaihtoehto on lukion lopettaminen ja sen siirtäminen kokonaan Mikkelin lukion yhteyteen. Samoin keskustelua tulee aiheuttamaan joulukuun valtuustossa myös lentokentän ylläpitäminen ja kaupungin orkesterin toiminnan jatkaminen.

Veronkorotuksen lisäksi kaupungissa käydään myös yt-neuvottelut, joiden tarkoituksena on vähentää 140htv eli 120 henkilöä.

Jos näillä toimenpiteillä saadaan jonkinlaista tasapainoa aikaiseksi niin ESSOTE aiheuttaa meille vielä suuria huolia. Mitenkään ei saada pysymään ESSOTE;n taloutta budjetissa, vaan korotuksia tulee aina loppuvuodesta lisää. Nytkin tarve olisi 201 milj euroa ensi vuodelle, mutta Mikkelin talous antaisi mahdollisuuden maksaa vain 196,7 milj. euroa. Saahan nähdä, miten tässä käy. Mielentalon rakentaminen 48 milj. euroa, on vielä epävarmaa ja miten kunnat olisivat halukkaita ko talon rahoittamaan. Kyyhkylä on tyhjennetty Essoten luovuttua siellä omista toiminnoistaan. Miten tämänkin paikan tulevaisuudessa käy?

Etelä-Savossa tehdään lomakiinteistöjen kauppoja toiseksi eniten koko maassa (mukana kaikki kaupat). Kaikkiaan kauppoja toteutui 579 kpl. Etelä-Savossa tehdään Suomen eniten omarantaisten mökkien sekä pelkkien mökkitonttien kauppoja alueilla, joissa on voimassa yleis-tai ranta-asemakaava. Vuosina 2015 -2018 kaupan (lukumääräinen) kasvu on ollut Etelä-Savossa suotuisaa. Kaikkien lomakiinteistökauppojen kasvu on yhteenlaskettuna n. 12 %. Vuoteen 2008 verrattuna sekä lukumäärä että hinta ovat tulleet reilusti alaspäin ja yhtenä keskeisenä selittävänä tekijänä on venäläisten tekemien kiinteistökauppojen hiipuminen. Vuodet 2007 ja 2008 olivat venäläisten tekemien kauppojen huippuvuosia. Eniten omarantaisten mökkien kauppaa tehdään Mikkelissä ja Savonlinnassa. Mikkeli johtaa koko maan tilastoa, kun katsotaan yleis-ja ranta-asemakaava-alueille sijoittuvien omarantaisten mökkien kauppoja. Myös muut Etelä-Savon kunnat sijoittuvat hyvin, mikä indikoi hyvää alueen vapaa-ajan asumisen vetovoiman näkökulmasta. Kaupan viime vuosien kasvu ei kuitenkaan näy hintojen nousuna. Etelä-Savossa omarantaisen mökin kaupan mediaani (keskihinta) kaavoitetulla alueella on 83 500 euroa. Parhaimman hinnan saa Puumalassa ja Mäntyharjulla sekä näiden jälkeen Sulkavalla ja Mikkelissä.

Maakunnan väkiluku laskee koko ajan ollen tällä hetkellä n. 142 000 asukasta ja Mikkelin kaupungin väkiluku n. 53 000. Nyt pitäisi pystyä ratkaisemaan myös vapaa- ajan asuntojen muuttamista läpi vuoden asuttaviksi. Tällä muutoksella saataisiin lisää talouden nousua koko maakuntaan.