Puheenjohtajan pörinää, joulukuu 2019

Ajankohtaista,Etusivu,Puheenjohtajan pörinää

Antti Rinteen hallituksen taival oli lyhyt, mutta vaiheikas. Postin lakko ja erilaiset epäselvät vastaukset siitä, miten omistajaohjaus oli tiedottanut asioista, eivät riittäneet hallitukselle. Keskusta ei hyväksynyt pääministerin selityksiä vaan totesi, ettei heillä ole luottamusta Antti Rinteeseen.

Siitä alkoi viikon mittainen taistelu, joka huipentui pari viikkoa sitten uuden pääministeriehdokkaan nimitykseen. Sanna Marin voitti puoluevaltuuston äänestyksessä Antti Lindmanin, joka jatkaa edelleen eduskuntaryhmän puheenjohtajana. Miten tulevaisuudessa puoluetta tullaan viemään eteenpäin se jää nähtäväksi. Ensi keväänä puoluekokous tulee vaihtamaan puolueen puheenjohtajan, joka on edelleen Antti Rinne.

Keskusta vaihtoi ministereiden nimiä, muut puolueet pysyttäytyivät nykyisissä nimissä. Tässä ovat tärkeimmät asiat valtakunnan tasolta.

Mikkelin valtuusto oli koolla maanantaina 9.12. kello 12 alkaen. Talousarvio oli se asia, joka eniten keskustelutti. Paljon puheenvuoroja ja jopa äänestystä . Virkamiesten ehdotus oli valtuuston edustajille tiedossa ja sitä käytiin läpi omissa ryhmissä monia kertoja. SDP valtuustoryhmissäkin tuli monia eri näkemyksiä, siitä miten -30 milj. alijäämä pitäisi hoitaa.

Veronkorotus, joka on siis v.2020 22% päätettiin marraskuun kokouksessa. Verokorotuksilla saadaan kassaan noin 13-15 milj.€. Tätä alijäämäeroa pyritään kuromaan kiinni muilla säästöillä. Kirjastojen osalta siirrytään yhdeksästä kirjastosta kuuteen, Mikkelin lukion Ristiinan osasto lakkaa ja aluejohtokunnille annettiin aikaa ensivuoden aikana hioa uusia toimintatapoja. Vanhalan koulu siirtyy Kalevankankaalle, sieltä pois siirtyneen kirjaston tiloihin.

YT- neuvottelut ovat tältä vuodelta lopuillaan ja niiden vaikutuksen on laskettu olevan 92 henkilöä, pääosin eläköitymisen kautta. Irtisanomisuhan alle jää vajaat kymmenen henkilöä. 4,6milj.€ henkilösäästöt saavutettiin ilman lomautustarvetta.

Hulevesimaksu tulee vuonna 2021 käyttöön ja se nostaa kaupunkimiljöössä asuvien omakotitaloasukkaiden asumiskustannuksia. Miten tämä maksu tulee määräytymään, siitä tehdään laskelmat ensi vuoden aikana.

Jos näillä ja muilla palvelusopimuksen täyttöön panoilla saadaan kaupungin taloutta ensi vuoden aikana hieman nousemaan, niin tämän vuoden lopulla se tipahti pinnan alle. Ministeriön päätös siitä, että Otavan opiston saamat valtionosuudet peritään takaisin siksi, että ministeriö katsoi Mikkelin kaupungin toimineen lukiolain ja opetus-ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain säännösten vastaisesti ilmoittaessaan Otavan opiston lukiokoulutuksen oppilasmääriä. Takaisin perinnän rahamäärä on 15milj€, josta vähennetään tämän vuoden avustus noin 3milj€.

Näin tämän vuoden kaupungin talous on rakentunut, mutta kaikista huolimatta

HYVÄÄ JOULUA JA PAREMPAA UUTTA VUOTTA 2020 !!!