Puheenjohtajan pörinää 29.11.2016

Ajankohtaista,Etusivu,Puheenjohtajan pörinää

Lumen osalta talvea saadaan jälleen odotella, niinvaihtelevat säät ovat olleet. Lumipeite pysyy vähän aikaa maassa ja taas sataavettä, joka vie sen mennessään. Tämä pimeys ja joulun odotus lisäävät valojen määrääniin pihoissa kuin ikkunoissa.

Marraskuu on myös monissa kunnissa talousarvioiden tekoaikaa ja sen hyväksymistä. Mikkelissäkin kaupunginvaltuusto piti melkein seitsemän tunnin pituisen kokouksen, jossa äänestettiin useista asioista. Monen tunnin jälkeen päästiin yhteiseen lopputulokseen verojen korottamisesta. Kunnallisvero on veroista ainoa tasavero. Jokainen mikkeliläinen maksaa saman suuruisen kunnallisveron, riippumatta kuinka paljon on ansiotuloja. Mikkelin kunnallisvero on siis ensivuonna 20,50 % ansiotuloista. Samassa kokouksessa päätettiin myös nostaa kiinteistöveroa.

Vakituisen asuinrakennuksen kiinteistöveroprosentti onnoston jälkeen 0,58 % ja vakituisen asuinrakennuksen kiinteistöveroprosentti on1,15 % sekä yleinen kiinteistöveroprosentti on 1,25 %. Kiinteistöverojen korotuksella kaupunki kerää 0,8 milj. euroa. Muilla nostoilla lasketaan tulevan kaupungin kassaan yhteensä noin 5 milj. euro

Kassa on ollut alijäämäinen, 2-4 milj.euroa, jo monena vuonna ja näillä lisäyksillä yritetään aukkoja paikata. Samalla voi todeta, että henkilöstövähennykset eivät ole toteutuneet siihen malliin kuin oli laskelmoitu. Tämäkin on osaltaan vaikeuttanut budjetin onnistumista. Myöskään muut tasapainotustoimenpiteet eivät ole tapahtuneet suunnitelmien mukaisesti. Näin on syntynyt budjettiin alijäämää.

Kirjoittaessani tätä pörinääni, on samalla menossa Mikkelin kaupungin talousarviokäsittely. Toivotaan, että näillä veronkorotuksilla voidaan säilyttää Rahulan koulu sekä lähikirjastot.

Kaakkois-Suomen piirikokous käytiin Kotkassa ja siellä oli kiivas keskustelu siitä, mikä on meidän puolueen suunta nyt ja tulevaisuudessa. Kansanedustaja Tytti Tuppurainen piti pitkän ja selkeän puheen politiikankatsauksesta meiltä ja muualta.

Puheessaan hän mm. totesi, että Eurooppa on vielä ihmeissään Brexitin vaikutuksesta ja siitä milloin Iso-Britannian kanssa vihdoin aloitetaan varsinaiset neuvottelut tilanteesta. Kai on jo uskottava,että politiikassa mahdoton ei oikeastaan olekaan mahdotonta ja että mahdottomiksi uskotut tapahtumat voivat missä vaaleissa tahansa muuttua tosiasioiksi.

Trumpin nousu Amerikan presidentiksi ei välttämättä ole ainoa mahdoton poliittinen järistys. Populismi, joka jakaa Eurooppaa tällä hetkellä, on ehkä suurimpia hajottavia tekijöitä. Lähikuukausina käydäänuseassa euromaassa poliittisesti riskipitoisia ja mahdollisesti yllättäviä vaaleja ja kansanäänestyksiä, Tytti Tuppurainen totesi.
Vastakkain on monessa maassa EU-vastaisuus ja siirtolaispolitiikka. Koko Eurooppa on ihmeissään, jos Turkki alkaa avata puomejaan ja sen takana olevat ihmismassat lähtevät liikkeelle. Tämä tulee koettelemaan myös Suomen maahanmuuttopolitiikkaa.

Politiikassa on meneillään ”vatuloinnin meininki”. Viimeksipäätettiin hoitajamitoituksen alentamisesta 0.5:stä 0,4. Kohta se peruttiin.Tämän ja varmaan monen muunkin perumisen syynä on ollut hyväoppositiopolitiikka.

Puoluevaltuuston kokouksen jälkeen saatiin ilmoitus siitä, että Antti Rinne on käytettävissä SDP:npuheenjohtajaksi helmikuun puoluekokouksessa 2017. Kuunnellaan ja katsellaan onko Antille tulossa vastaehdokasta. Antti Lindman ja Tuula Haatainen ilmoittivat, etteivät lähde kisailemaanpuheenjohtajuudesta. Kansanedustaja Tytti Tuppurainen vielä miettii puheenjohtajakisaanlähtemistä, samoin Timo Harakka.

Areenasta tuli Saimaa Stadium, 18 miljoona maksavan monitoimihallin peruskivi on muurattu kulttuuri- ja opetusministeri Sanni Grahn-Laasosen toimesta. Monitoimihalli valmistuu keväällä 2018 ja tulee lisäämään Kalevankaan liikennettä huomattavasti. Nythän sinne liikenne onkin jokasvanut Jukurien hyvän menestyksen myötä.

Joulunodotusta kaikille toivotellen,