Puheenjohtajan pörinää 26.9.2016

Ajankohtaista,Etusivu,Puheenjohtajan pörinää

Syksy saapuu, lehdet putoavat puista, ilma viilenee ja illat pimenevät. Mökkikauden riennot hiljenevät ja valmistaudutaan talven tuloon. Kynttilän valossa ja takkatulen loisteessa voi vielä voi nauttia mökillä syksyn kuulaudesta.

Politiikka ja tapahtumat sen ympärillä eivät odottele syksyä tai talvea, vaan tapahtumia on koko vuodeksi. Osa johtokunnan jäsenistä kävi demariristeilyllä hakemassa vauhtia syksyn vaalitapahtumiin. Laiva oli täynnäosallistujia ja ohjelma oli laadittu monipuoliseksi, jotta jokainen löytäisisieltä mukaan jotain tarpeellista. Heti risteilynaluksi oli ainutlaatuinen mahdollisuus kuulla, kuinka presidenttiunelmastatehtiin melkein totta. Pekka Haavisto -ilmiön takana ollut viestinnän ammattilainen Riikka Kämppi kertoi,kuinka ihmiset saatiin villiintymään politiikasta. Kämppi valottimenestyksekkään kampanjan taustoja ja kertoi myös opeistaan, joita hän olikäynyt hakemassa rapakon takaa USA:n presidentinvaalikampanjoista.

Laivalla oli myös tilaisuus, jossa kuultiin huippuasiantuntijoilta uusimmista tuulista ja vinkeistä vaalikentille! Miten tehdään vaalityön suunnittelua ja kampanjamateriaalia erilaisiin tilanteisiin, miten käytetään valokuvia vaalityössä jne. Aika oli rajallista, joten kaikkiin tilaisuuksiin ei ollut mahdollisuutta osallistua. Laivalla kuultiin myös Antti Rinteen linjapuhe, jota on jo varmaan tätä kirjoitettaessa monta kertaa median kautta spekuloitu. Mielestäni tärkeintä oli, että Antti totesi puheessaan sen minkä me olemme jo keskuudessamme havainneet. Sdp:n on noustava ensi kevään kuntavaaleissa suurimmaksi puolueeksi. Linjapuhe kesti melkein tunnin, mutta siitä kuitenkin puuttui jotain vinkkejä siitä, mitä meidän pitäisi tehdä puolueen sisällä asioiden parantamiseksi. Perhevapaan uudistaminen, päivähoitomaksujen korotukset, jotka kuitenkin peruutettiin ja palkkojen alentaminen. Näillä toimilla ei saada aikaan kilpailukyvyn parantumista. Tässä joitakin kohtia puheen sisällöstä.

Jukurit on nyt liigassa ja se on tuonut Mikkelille näkyvyyttä niin TV:n kuin lehdistönkin kautta.Alku on onnistunut kotiotteluiden johdosta erinomaisesti ja ikioma halli on saanut katsoja suorastaan tunkeilemaan matseihin. Vaikka halliin ei mahdukaan kuin 4200 katsojaa, niin kaikki toiminnat on hallille saatu rakennettua hyvin ja katsojat ovat viihtyneet. Jääkiekko on laji, jota tullaan katsomaan kaukaakin ja sen ansiosta myös euroja jää tälle talousalueelle. Toivotaan menestystä niin peleissä kuin myös katsojaluvuissa Viime kaudella liigassa kotiotteluiden keskiarvot olivat hallista riippuen 3300- 5600 katsojaa. Toivottavasti päästään tähän keskiarvoon koko kauden ajan. Se olisi tosi hieno juttu.

Juuri nyt Mikkelissä on hyvä virerakentamisessa. On menossa Mölnlycken laajennus ja on allekirjoitettuAreenahallin urakkasopimus, joka alkaa lokakuussa. Samoin Metsä Sairilan kalliorakennusurakka onallekirjoitettu. Urakassa louhitaan ja lujitetaan puhdistamon maanalaiset tilat,
ajoyhteys tiloihin, kuilut sekä tulo- ja poistoviemäreiden tunnelit. Urakkaan sisältyy myös merkittävästi betonirakentamista. Rantakylän koulu on myös saanut urakoitsijan ja sille on myönnetty aloituslupa. Rakennusaloille tämä tuo varmaan lisää työpaikkoja, vaikka osa työpaikoista meneekin ulkopaikkakuntalaisille.

Valtakunnan politiikkaa hoitavat valitutkansaedustajat, mutta en silti halua olla ottamatta kantaavuoden 2017 tulo- jamenoarvioon.Hallituksen esitys lisää tuloeroja jakamalla enemmän vero helpotuksia suurituloisille ja leikkaamalla työttömiltä, eläkeläisiltä,sairailta ja pienituloisilta. Vaikka KIKY- sopimus on hyväksytty, niin siltihallitus vaatii, että pitäisi vielä lisää leikata työntekijöiltä.

Ei Suomen taloutta saada nousuun työntekijöitä ”kyykyttämällä”, vaan työpaikoistahan meillä on pulaa.

Minun on vaikea ymmärtää, miten työttömiäihmisiä pompottamalla, syyllistämällä tai työttömyysturvaa leikkaamalla syntyy yhtään uutta työpaikkaa. Nyt jos koskaan on yritysten ja yrittäjien aika kantaayhteiskuntavastuunsa työllistämällä ja investoimalla.

Eikö vanhuksille voida antaa hyvää vanhuutta? Ei ainakaan tämän hallituksen kaavailuja kuunnellessa. Säästöjä haetaan jopa laskemalla hoitajamitoitusta vanhusten hoidossa. Miten hoitaja ehtii tekemään työtään ja auttamaan vanhusta, kun se nytkin on vaikeaa nykyisillä henkilömäärillä.

Toivottavasti ei meillä täällä Mikkelissä tarvitse mennänäihin valtakunnan mitoituksiin.Nämä ja muut asiat tulevat syksyn aikanabudjetin teossa esille. Toivotaan, että asioihin löydetään yhtenäinen poliittinen näkemys.

Kuntavaalitapahtumat alkavat pikku hiljaa näkymään toreilla ja tapahtumina.

Tervetuloa tapaamaan uusia ja vanhoja kuntavaaliehdokkaita!!