Ehdokasesittelyssä Teijo Ylönen

Ajankohtaista,Ehdokasesittelyt,Etusivu

Teijo Ylönen

monipalvelukeskuksen johtaja, eläkkeellä

Miten luonnehtisit itseäsi henkilönä, mikä on nykyinen elämäntilanteesi?

Olen 64-vuotias eläkkeellä oleva entinen monipalvelukeskuksen johtaja. Perusluonteeltani olen iloinen, ripeä ja asioiden pitäisi tapahtua just nyt, mutta iän myötä olen oppinut ymmärtämään, että asioiden hoitaminen on yhteistyötä myös yli puoluerajojen!

Perhesuhteeni; vaimo Pirjo ja Espoossa asuva tyttäreni Riikka ja hänen perheensä: puoliso, yrittäjä Tero ja Paapan rakkaat 8-vuotias Santtu ja 1,5-vuotias Sanniina tyttönen.

Kuvaile yhteiskunnallista toimintaasi ja vaikuttamista

Osallistun yhteisiin asioihin kantamalla pienen osan erilaisista asioista esim haja-asutusalueen vesihuollosta. Tuukkala-Vatila vesiosuuskunnan perustajajäsen ja hallituksen puheenjohtaja yli kymmenen vuotta. Olen ollut Mikkelin kaupungin tarkastuslautakunnan jäsenenä vuosina 2005-2012 ja viimeiset neljä vuotta sekä Mikkelin sosiaali- ja terveystoimen tuotantolautakunnan varapuheenjohtajana että Etelä-Savon sairaanhoitopiirin kuntayhtymän valtuuston jäsen. Olen ollut myös Mikkelin kaupungin valtuuston varajäsen vuodesta 2005 alkaen

Työelämäni aikana osallistuin vapaaehtoistyöhön mm. Mikkelin kehitysvammaisten tuki ry:n toiminnassa vajaat 40 vuotta: toimien yhdistyksen varapuheenjohtajana ja ns. retkivastaavana.

Miten haluaisit vaikuttaa Mikkelin kehitykseen tulevana vaalikautena?

Alueelliseen tasa-arvoon, siinä määrin, kun se on mahdollista. Esimerkkinä haja-alueiden vesihuolto. Mielestäni jatkossa Mikkelin vesilaitoksen on otettava vahvempi vastuu puhtaan veden ja jäteveden huollosta vesiosuuskuntien sijaan.

Elinkeinopolitiikan hoitaminen on sitä yhteistyötä, mitä toivon Mikkelissä edelleen jatkettavan ja pidettävän “kärki” hankkeena.

Uuden soten myötä päätösvalta poistuu valtuustoilta. Valtuutetut voivat vaikuttaa siihen, että siitä rakennetaan toimiva ja hyvä palvelu, eikä tuhlata panoksia sen mollaamiseen!

Mitä harrastat politiikan ja yhteiskunnallisen osallistumisen ulkopuolella?

Syysjärven Rantakallio = kotini huolehtii hyvin pitkälle minun liikunnallisista tarpeistani. Talvella puiden teko ja lenkkeily sauvoilla ja ilman! Kesällä enempi lenkkeillään ja pidetään rakennukset kunnossa!

Toimin myös tyttäreni perheen rakkaitten”sijais” perhehoitajana, tarvittaessa muutaman kerran vuodessa, mikä on minulle suuri kunnia ja haaste. ps. 1,5 tytön tyllerö ossoo pittää papan päivän aika viriilina <3.