Ehdokasesittelyssä Ari Lehtinen

Ajankohtaista,Ehdokasesittelyt,Etusivu

Ari Lehtinen

työsuojelukonsultti, rakennustenterveysasiantuntija

Miten luonnehtisit itseäsi henkilönä, mikä on nykyinen elämäntilanteesi?

Olen juuri muuttanut Helsingistä Mikkeliin ja kuten arvata saattaa kaiken takana on nainen. Parhaillaan olen lomalla ja jään oloneuvokseksi kesäkuun alusta. Olemme ostaneet rivitalo-osakkeen Rantakylästä joka valmistuu toukokuun lopussa.

Luonteeltani olen tarmokas, positiivinen ja otan selvää asioista.

Kuvaile yhteiskunnallista toimintaasi ja vaikuttamista

Ammatiltani olen työsuojelukonsultti ja rakennusten terveysasiantuntija. Viimeiset neljä vuotta toimenkuvani on ollut pelkästään rakennusten sisäilma-asiat. Olen osallistunut yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen myös poliittisesti. Ennen poismuuttoa Helsingistä käynnistin siellä Julkisten ja hyvinvointialojen liiton (JHL) demareiden ryhmätoiminnan- mottona miellä oli ”Demarit nousuun”

Olen toiminut Helsingin Liikennelaitoksen lautakunnassa/johtokunnassa kolme vaalikautta ja Helsingin Liikennelaitoksen/julkishallinnon sos.dem. yhdistyksen puheenjohtajana.

HKL omistaa Helsingin raitiotiet, metroradat ja metroasemat sekä raitiovaunut, metrojunat ja kaupunkipyörät. Helsingissä tehdään vuodessa noin 252 miljoonaa joukkoliikennematkaa. Matkustajista 122 miljoonaa kulkee HKL:n kyydissä: raitiovaunulla, metrolla ja Suomenlinnan lautalla. HKL:n liikevaihto oli 154 miljoonaa euroa v. 2015. Laitos työllistää noin tuhat joukkoliikenteen ammattilaista. He ajavat raitiovaunuja ja metrojunia, ohjaavat liikennettä valvomoissa, huoltavat kalustoa, ratoja ja kiinteistöjä, suunnittelevat ja toteuttavat uusia hankkeita sekä työskentelevät erilaisissa esimies- ja toimistotehtävissä

Aikaisemmin olen toiminut KTV:n yhteisjärjestön puheenjohtajana, liiton hallituksessa ja työjaostossa.

Miten haluaisit vaikuttaa Mikkelin kehitykseen tulevana vaalikautena?

Mikkelistä tehdään yhdessä houkutteleva ja elinvoimainen kaupunki jotta työllisyys saataisiin parannettua. Mikkelin kunnan palvelut olisivat kaikkien kuntalaisten saatavilla tulotasosta riippumatta.

Lapset ja nuoret tulee huomioida kuntapalveluiden tärkeimmäksi kohderyhmäksi ja turvattava heille harrastuksiin pääseminen julkisella kulkuneuvolla.

Varhaiskasvatus, lasten päivähoito, perusopetus, liikunta ja vapaa-ajanpalvelut on myös turvatta.

Meidän on vaikutettava tulevaan maakuntaan, johon sosiaali- ja terveydenhuolto siirtyy siten, että julkiset palvelut ja lähipalvelujen saatavuus turvataan.

Mitä harrastat politiikan ja yhteiskunnallisen osallistumisen ulkopuolella?

Ulkoilua- ja lavatanssia.