Puheenjohtajan pörinää

Puoluekokous Tampereeella 22-24.8.2020

Tamperetalo täyttyi 500 puoluekokouseen osallistujasta ja siihen joukkoon minäkin kuuluin. Tampereella pidettiin SDP :n puolueen 46.puoluekokous.
Koronan vaikutukset näkyivät tilaisuudessa.Puoluekokouksen väki oli jaettu kahteen eri ryhmään ja toisiamme emme koko päivänä kohdanneet. Liikkuminen käytävillä oli tarkoin vartioitu.
Myös molempien päivien illallinen pidettiin toisistamme erillään.

Poliittinen tilanne antoi edustajille kiivasta keskustelun aihetta. Puhujapönttössä kävikin päivien aikoina n.50 edustajaa antamassa arvionsa nykyisestä tilanteesta.

Puheenjohtajaksi valittiin yksimielisesti Sanna Marin ja puoluesihteeriksi myöskin ilman vaaleja Antton Rönnholm. Puheenjohtaja , pääministeri
Marinin mukaan talouspolitiikan ydin on se, että kansa ei saa kokea koronakriisin hoitoa epäoikeudenmukaiseksi.
Samalla on syytä korostaa sosiaalisen kriisin torjunnan merkitystä. Mitä paremmin siinä onnistutaan, sitä pienemmäksi yhteiskunnan kustannukset jäävät. Ja sitä helpompaa on myös päästä kestävään kasvuun kriisin jälkeen. Myös talouden vakaan kehityksen kannalta on ensiarvoisen tärkeää, että sosiaalinen eheys ei kriisin johdosta entisestään rapaudu.
Kriisi ei saa synnyttää kokemusta seurausten epäoikeudenmukaisesta kohdentumisesta. Tämän ajatuksen on oltava talouspolitiikan ydin, Marin sanoi.

Toisen kokouspäivän kiinnostavin äänestys oli varapuheenjohtajan vaalit. Kuusi hyvää ehdokasta joista vain kolme pääsi Sannan rinnalle. Kaakkois Suomen ehdokkaana olleenNiina Malmin äänimäärä oli sen verran suuri, että hänestä tuli samalla puolueen ensimmäinen varapuheenjohtaja. Toisena varapuheenjohtajana toimii Ville Skinnari ja kolmas on Matias Mäkynen
Nämä tulevat viemään puoluetta eteenpäin Sannan kanssa seuraavat kolme vuotta.

Puoluevaltuuston puheenjohtajan vaaleihin tulikin yllättäen toinen ehdokas Aki Linden . Sirpa Paaterohan oli jo aiemmin ilmoittautunut ehdokkaaksi. Lopputulos oli seuraava, Sirpa Paatero jatkaa seuraavat kolme vuotta puoluevaltuuston puheenjohtajana.

Puoluevaltuustoon valittiin Satu Taavitsainen varsinaiseksi jäseneksi ja minulla aukesi viides varahenkilön paikka. Myös Rainer Lehkonen jäi varasijalle 8.
Nämä oli meidän mikkeliläisten paikat seuraavalle kolmelle vuodelle.

Aloitteita oli kaikenkaikkiaan 246 ja niihin eri valiokunnat ottivat kantaa omissa työryhmisssään päivien aikana. Välillä kokouksia pidettiin kaikilla mahdollisilla tauoilla ja silti piti joissakin valiokunnissa pohdiskella asioita puolelle öin.

Puheenjohtaja, pääministeri Sanna Marin puhui maanantaisessa linjapuheessaan talouspolitiikan pehmeiden keinojen puolesta.
Marin vakuutteli ,että syyskuun budjettiriihen päätökset ovat reiluja kansalaisille.
Kun päätöksiä tehdään, on niiden oltava vaikuttavia ja ihmisten näkökulmasta reiluja. Työllisyysasteen nostamiseksi tarvitsemme toimia myös työelämän laadun parantamiseksi, Marin totesi.
Hallitusohjelman mukaan budjettiriihessä hallituksella pitäisi olla esittää 30 000 lisätyöllistä.
Pääministeri väläytti yhtenä mahdollisena päätöksenä eläkeputken poistoa.
Lisäpäivien eli eläkeputken poisto on nostettu yhdeksi keinoksi ikääntyneiden työntekijöiden työelämässä pysymiseksi. Samalla on kuitenkin parannettava ikääntyneiden työntekijöiden turvaa, Marin sanoi.

Puoluekokouksesta lähti iloisia ihmisiä kotia kohden ja hyvällä mielin. Olimme antaneet nuorelle sukupolvelle mahdollisuuden jatkaa puolueen luotsaamista eteenpäin. Korona ja maan talous nyt alussa ainakin
tärkeimpinä asioina ja ensi kevään kuntavaalit näyttävät mihin suuntaan ollaan menossa.