Puheenjohtajan pörinää 7.7.2020

Ajankohtaista,Etusivu,Puheenjohtajan pörinää,Tiedotteet

Keskikesän juhla saatiin juhlittua hyvän sään vallitessa koko maassa. Korona -rajoituksista ollaan pääsemässä myös pikkuhiljaa eroon.Nyt kokoustaminen onnistuu jo isommalla ihmismäärällä, kunhan pidetään välimatkat riittävänä kanssaihmisiin.

Mikkelin Työväenyhdistys piti kaupungin valtuustosalissa kevätkokouksen, mutta sitä ennen saimme kuulla SuurSavon Sähkön toimitusjohtajan Markus Tykkyläisen ja hallituksen puheenjohtajan Matti Kunnaksen ajatuksia sähkön tulevaisuudesta ja sen kehityksestä. Miksi tilaisuus järjestettiin?

Koronan vaikutukset kuntatalouteen näkyvät välittömästi kuntien menopuolella terveydenhuollon lisääntyneinä kustannuksina. Kuntien tulot näkyvät viiveellä kunnallisveron ja yhteisöveron heikompana tuottona. Kuntien on kuitenkin varauduttava siihen, että epävarmuus kuntatalouden tulojen ja menojen kehityksestä lisääntyy. On mahdollista ja jopa todennäköistä, että tälle vuodelle ennustettu kunnallisverojen vahva kasvu on pienenemässä jälleen kerran. Vuoden 2021 taloussuunnittelussa on turvallisinta edetä erittäin varovaisten tuloarvioiden pohjalta. Tilanteesta saatiin tietoa pitkin kevättä, mutta varmempia arvioita kehityksen suuruusluokasta voidaan tehdä vasta syksymmällä.

Kuntatalous on Mikkelinkin osalta reilusti alijäämäinen. Puhutaan jopa -40-60 milj. €:sta. Tähän ovat vaikuttaneet korona ja sen vaikutukset verokertymän ym osalta, Otavan Opiston tukien takaisinperintä ja Essoten kustannukset. 22.6. oli kaupunginhallitus käsittelemässä talouden tasapainotusta. Yhtenä kokousasiana oli energiaomistuksen myyminen. Sen takia olimme järjestäneet tilaisuuden demareille ja kuntapäättäjille, jotta heillä olisi päätöksenteossa riittävästi tietoa, miten pitäisi toimia. Tilaisuudessa saimme tietoa Suur-Savon Sähkön kiinnostuksesta ostaa Mikkelin omistama Etelä -Savon Energia. Samalla saimme paljon tietoa myös SSS omistuksesta ja työllisyyden vaikutuksesta maakunnan alueella.

Etelä-Savon Maakunta ja sen tulevaisuus on myös akuutti puheenaihe ja siitä saamme selvyyttä vuodenvaihteen tietämillä. Peruspalveluministeri Krista Kiurun (sd.) mukaan sosiaali- ja terveyspalveluiden uudistus lähtee lausuntokierrokselle 15. kesäkuuta. Lait on tarkoitus saada eduskuntaan joulukuussa, kuten on aiemmin luvattu. Sote-uudistus ei ole vielä valmis, vaan esimerkiksi maakuntajako päätetään Kiurun mukaan vasta lausuntokierroksen jälkeen. Savonlinna ja sen lähikunnat ovat irtautumassa Etelä-Savon maakunnasta ja aika kummallista tuntuu, että ministeri Kiuru on jo pitkään väläytellyt Savonlinnan mahdollisuutta poistua tästä maakunnasta. Hallitusohjelmassa on kuitenkin kirjautettu 18 sote-aluetta ja nyt tulee niiden lisäksi vielä 3 Uudenmaan takia, siis yhteensä 21. Kiurun mukaan hallitus toivoo, että ensimmäiset maakuntavaalit järjestettäisiin vuonna 2022. Maakunnat, joille palveluiden järjestämisvastuu on siirtymässä, aloittaisivat vuoden 2023 alusta.

6.9.2020 järjestää Mikkelin Työväenyhdistys 130 -vuotisjuhlat entisellä Työväentalolla, nykyisessä Kultuuritalo Tempossa. Kutsuja on jo postitettu ja ilmoittautumisia odotellaan mukaan tulijoilta elokuun puoleenväliin mennessä.

Hyvää keskikesän jatkoa!