Ehdokasesittelyssä Pirkko Rahikainen

Ajankohtaista,Ehdokasesittelyt,Etusivu

Pirkko Rahikainen

päiväkodinjohtaja, kasvatustieteiden maisteri

Miten luonnehtisit itseäsi henkilönä, mikä on nykyinen elämäntilanteesi?

Asun Mikkelissä Lähemällä vanhassa rintamamiestalossa. Perheeseeni kuuluu mies, Tampereella opiskeleva poika, Mikkelin Esedulla opiskeleva tytär ja kaksi leonberginkoiraa.

Olen koulutukseltani lastentarhanopettaja ja lisäksi olen suorittanut kasvatustieteiden maisterin tutkinnon aikuisiässä työn ohessa opiskellen. Olen myös ammatillinen opettaja. Työskentelen päiväkodin johtajana.

Kuvaile yhteiskunnallista toimintaasi ja vaikuttamista

Olen pitkään ollut mukana kuntapolitiikassa täällä Mikkelissä SDP:n jäsenenä. Olen ollut jäsenenä useimmissa lautakunnissa ja varavaltuutettuna valtuustossa. Tällä hetkellä toimin kunnallisissa luottamustehtävissä Etelä-Savon koulutus Oy:n hallituksen jäsenenä, Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu Oy:n hallituksen jäsenenä, Vesiliikennelaitoksen johtokunnan varajäsenenä sekä SDP Kaakkois-Suomen piirihallituksen jäsenenä.

Miten haluaisit vaikuttaa Mikkelin kehitykseen tulevana vaalikautena?

Soteuudistuksen myötä on kunnilla mahdollisuus keskittyä nyt varhaiskasvatuksen, opetuksen ja liikunta-, kulttuuri- ja vapaa-aikatoiminnan kuntoon laittamiseen. Itse pidän tärkeänä, että Mikkelissä varhaiskasvatuksessa palautetaan pienemmät ryhmäkoot sekä subjektiivinen päivähoito-oikeus ennalleen. Myös perusopetuksessa erityisesti alaluokilla on taattava riittävän pienet opetusryhmät.

Pidän myös tärkeänä, että kuntalaisille tarjotaan riittävästi mahdollisuuksia harrastaa liikuntaa kohtuuhintaisesti esim. pitämällä lähiliikuntapaikat ja latuverkosto kunnossa. Myös Kansalaisopiston maksut on pidettävä kohtuullisella tasolla, jotta kaikilla on mahdollisuus osallistua kursseille taloudellisesta tilanteestaan huolimatta. Lähikirjastot on ehdottomasti säilytettävä!

Mitä harrastat politiikan ja yhteiskunnallisen osallistumisen ulkopuolella?

Rakkain harrastukseni on lukeminen, erityisesti pohjoismaiset dekkarit, mutta myös elämäkerrat ja muu kaunokirjallisuus. Olen myös monta vuotta harrastanut kansalaisopistolla vanhojen huonekalujen kunnostamista ja entisöintiä. Koirien kanssa on myös mukava touhuta ja päivittäisen lenkkeilyn lisäksi olemme harrastaneet mm. vesipelastusta, tokoa ja lasten vetämistä erilaissa tapahtumissa.

Matkustaminen on koko perheen mieluinen harrastus ja aina kun rahavarat sen mahdollistavat erityisesti kaupunkilomat ovat olleet suosiossamme. Liikunnallisiin harrastuksiini kuuluu kävely, hiihtäminen, pyöräily ja kesällä erityisesti rullaluistelu.