Vaalitunnelmia

Kunnallisjärjestön puheenjohtaja Kari Ojala koordinoi SDP:n vaalityötä Mikkelissä. Teimme kaksi kysymystä Karille, mitkä ovat vaalien tunnelmat ja näkymät vaalien jälkeen.

Viimeinen viikko ennen vaaleja, miten kuvaat tunnelmia kuluneen vaalikampanjan aikana ja nyt vaalien kynnyksellä?

Meillä on nyt monta tekijää tekemässä yhteistyötä, Jukka, Ari, Merja…yhdistysten kanssa. Tällä tiimillä on saatu paljon aikaan ja jokainen on tehnyt töitä omalla tahollaan. Kampanjan alkuvaiheessa oli kyllä haparointia yhteisissä toiminnoissa ja kokonaisuuden rakentamisessa.

Vaaliauto on kiertänyt Mikkelissä eri ostoskeskuksissa ja alueen taajamissa. Mutta Graani ja Mikkelin tori ovat ainoita paikkoja, missä väkeä on enemmälti paikalla. Ihmiset käyvät kyllä kaupoissa, mutta jäävät harvemmin juttelemaan.

Meidän pitää jaksaa kiriä vaalityössä viimeiseen päivään saakka. Viime vaalien äänestysprosentti 58,4 ei riitä, äänestysaktiiviosuus pitää saada nousemaan yli 60 %. Se on ainut keino varmistaa, että SDP saa hyvän tuloksen vaaleissa.

Kaikki tekevät nyt vaalityötä kunnallisjärjestön kanssa. Yhdistysten ja kunnallisjärjestöjen yhteistyö toimii, yhdistykset tekevät vaalityötä omilla tahoillaan kuten pitääkin tehdä ja ehdokkaat toimivat rehdisti tässä kokonaisuudessa ja omissa yhteisöissään.

Millä tavoin SDP:n vaikutusvaltaa tulisi hyödyntää Mikkelin kehittämiseksi tulevalla vaalikaudella?

Olen asunut Mikkelissä 14 vuoden ajan ja voinut nähdä miten kaupunki kehittyy oikeaan suuntaan. Täällä on tehty oikeita päätöksiä, täällä rakennetaan ja luodaan uusia työpaikkoja. Esimerkiksi Jäähalli ja Saimaa Stadium ovat osa kehittyvän kaupungin palveluvarustusta ja tarpeellisia etenkin liikunnan kannalta.

Tulevalla valtuustokaudella Mikkelin koko kaupunkikuva ja aluerakenne ovat suurten muutosten edessä. Mikkelin ydinkeskusta laajenee osana satama-alueen uudisrakentamista. Tämän vuoden asuntomessut on hyvä esimerkki miten Mikkeli hyödyntää asemaansa Saimaan alueen kaupunkina ja alueen keskuksena. Meillä on hyviä suunnitelmia ja hankkeita, joiden avulla voidaan luoda uusia työpaikkoja, parantaa työllisyyttä ja taloudellista pohjaa hyvinvointipalvelujen turvaamiseksi.

Tärkeitä rakennuksia ei pidä viedä kaupungin ulkopuolelle. Esimerkiksi museot kuuluvat kaupungin keskustaan. Ne ovat osa Mikkelin historiaa ja sodan ajalta myös Suomen historiaa. Mikkeliä tulee kehittää kompaktina kaupunkina ja suunnata tältä vahvalta pohjalta myös tulevaisuuteen.

Hyvinvointipalvelut koskettavat meitä jokaista. Sote-uudistus ja valtakunnalliset aiheet leimaavat paljolti kuntavaalikeskustelua. Nyt valittavilla kunnanvaltuustoilla ei kuitenkaan ole suoranaista päätösvaltaa näihin asioihin. Alueen vahvimpana kaupunkina Mikkelillä on tietenkin merkitystä uuden soten rakentamisessa.

Nyt on katsottava rohkeasti tulevaisuuteen ja nähtävä kokonaisuus, miten rakennamme elinvoimaista Mikkeliä. Äänestämällä voimme itsekukin kirjoittaa oman puumerkkimme ja linjata mihin suuntaan ja kenen johdolla rakennamme viihtyisää Mikkeliä itsellemme ja jälkipolville.