Puheenjohtajan pörinää 9/2019

Kohta kesä mennyt on ja syksy saapuu, kiivas keskustelu politiikan kentillä on jo alkanut. Maakuntamme näivettyy, kaupungin talous sakkaa ja Essote on jo aloittanut yt- neuvottelut. Tässäpä hieman pohdintaa menneestä ja tulevasta. Mikkelin Stellassa oli tilaisuus, johon osallistui pääministeri Antti Rinteen johdolla muutkin sd-ministerit: työministeri Timo Harakka, kunta- ja omistajaohjausministeri Sirpa Paatero, perhe- ja peruspalveluministeri Krista Kiuru, Eurooppaministeri Tytti Tuppurainen, kehitysyhteistyöministeri Ville Skinnari sekä liikenne- ja viestintäministeri Sanna Marin.

Tilaisuus oli mielenkiintoinen, sillä jokainen ministeri kertoi oman alansa näkemyksiä siitä, missä mennään ja mitä pitäisi tehdä nyt ja tulevaisuudessa asioiden hoitamisen suhteen. Tilaisuus oli harvinainen Mikkelin näkökulmasta, sillä harvoin on yhtä aikaa ollut näin monta ministeriä Mikkelissä yhtä aikaa. Antti Rinteen hallituksen jäsenet ovat aktiivisesti kiertäneet eri puolilla Suomea esittäytymässä ja kertomassa hallitusohjelman sisältöä. Siitä heille kiitokset, että tulevat ns. kansan pariin.

Talouden tunnusluvut eivät näytä Euroopassa, eivätkä muuallakaan maailmaa noususuhdetta vaan päinvastoin. Tavoite 75% työllisyysasteesta voi olla näiden tunnuslukujen valossa kova tavoite. Sillä on vaikutusta myös kuntatalouteen, jos ei suoraan, niin välillisesti.

Mikkelin talous on tämän vuoden osalta alijäämäisessä tilanteessa. Jälleen mennään todella paljon alijäämäiseksi eli noin – 13milj. euroa. Sen vuoksi on kaikki talouden sopeuttamisen toimet tehtävä. Koulujen rakentamiset ja niiden kokoluokat on harkittava lasten syntyvyyden vähentymisen takia. Nyt kaikkien puolueiden pitää nähdä yhdessä se, että joistakin asioista on vain tällä kerralla annettava periksi.

Meidän on saatava ennen marraskuuta talouden näkymät siihen malliin, että veronkorotukset olisivat maltillisia ja jopa vain 0,5% luokkaa, jos ja kun siihen on mentävä. Korotuksella ja sen suuruudella voidaan saada hetkellinen helpotus, mutta jollei muutoksia tehdä niin korotus on jälleen seuraavana vuonna edessä.

Maakunnasta on lähtemässä virallisesti Joroinen ja Heinävesi toisiin maakuntiin luonnollisen kanssakäymisen johdosta. Meidän maakunnan väkimäärä vähenee jo nyt ilman näiden kuntien lähtemistä ollen tällä hetkellä noin 145 tuhannen asukkaan maakunta. Savonlinnan sairaala ja Mikkeli eivät ole päässeet yhteisymmärrykseen yhteisten palvelujen tarjonnasta ja olemmekin tilanteessa, jossa kumpikin hakee turvaa eri suunnasta. Mikkeli on yhteistyössä Jyväskylän ja Savonlinna joko Kuopion tai Joensuun kanssa. Tällä riitelyllä me olemme pian sellaisessa tilanteessa, että molempien sairaaloiden selviäminen tulee olemaan kysymysmerkki.

Essote aloitti jo yt-neuvottelut ja talouden sopeuttamisen, jonka pitäisi olla 9-11milj. euron luokkaa, mutta silti he kuitenkin havittelevat Mielentalon rakentamista Kampuskiinteistölle, noin 40milj.euron investoinnilla. Tähän pitää laittaa stoppi, sillä mitä enemmän kunnat laittavat siihen rahaa, sitä kurjemmaksi poljemme kuntien talouden. Piirikokous valitsee marraskuussa uuden piirinpuheenjohtajan ja muut hallituksen jäsenet. Kiinnostus tässä vaiheessa puheenjohtajakisaan on ollut aika laimeata. On ilmeistä, että paikan päällä vasta saadaan kuulla nimiä ja näin pääsemme äänestämään puheenjohtajasta.

Samoin on myös meillä Kunnallisjärjestössä puheenjohtajan valinta edessä. Kaksi kautta ja yhteensä neljä vuotta on minulla takanapäin tässä puheenjohtajan tehtävässä. Paljon olen oppinut asioista ja niiden hoitamisesta ja niin kuin sanotaan, elämähän on ikuista oppimista. Olen myös vielä valmis jatkamaan, jos vain edustajisto sen tulee hyväksymään.

Savolaispojan matka Mikkelin Lähemäeltä Brysseliin eli Erkki Liikasen kirjoittaman kirjan ” Olin Joukon Nuorin” esittelytilaisuus oli Mikkelissä Kulttuuritalo Tempossa 6.9. Tilaisuudessa oli paljon Ekin koulukavereita sekä muita innokkaita kuulijoita, yhteensä noin 150 henkilöä. Tilaisuus oli rempseä ja huumorilla höystetty ja kuulijat saivat nauraa ihan reilusti useamman kerran. Hieno oli kirjan julkistamistilaisuus. Onnea Ekille.

Kaunista syksyn jatkoa!