Puheenjohtajan pörinää 7/2019

Heinäkuu on alkanut Suomen EU-puheenjohtajamaana. Paljon uudella pääministeri Antti Rinteellä on asioita hoidettavana, sillä samalla hänen pitää hoitaa myös puolueensa asioita. Ei ole vaaleista mennyt kuin vähän aikaa, kun gallubit jo puolueemme osalta näyttävät laskua kannatuslukemissamme. Suomen puheenjohtajuutta on takana kuukauden päivät. Viime viikolla järjestettiin sisäministerien illalliskokous, jossa tarkoituksena oli saada mahdollisimman monta maata lupautumaan väliaikaiseen järjestelyyn mereltä pelastettujen turvapaikanhakijoiden vastaanottamiseksi. Suomikin on jo lupautunut ottamaan 8 henkilöä.

Toivottavasti Antti Rinteen vappulupaukset tulevat vaikuttamaan puolueen kannatukseen positiivisesti, sillä hallitus on varannut eläkkeiden korotuksiin 183miljoonaa euroa. Sillä saa 24€ lisää takuueläkkeisiin ja 50€ kansaneläkkeisiin. Hallituksen lupaamat verokevennykset ja asumistuen höllentäminen nostavat eläkkeiden korotusten todellisia kuluja valtiontaloudelle. Tämä esitys toisi valtion kassaan 50milj.€ ja kulut jäisivät 130milj.€. Hallituksessa sovun löytäminen tähän ehdotukseen voi olla vielä pitkän taistelun takana.

Dramatiikka sävytti Mikkelin valtuuston 17.6.2019 kokousta. SDP:n valtuustoryhmä esitti kaupunginhallituksen jäseneksi Petri Tikkasta ja Soile Kuitusta hallituksen puheenjohtajaksi. Tämän jälkeen SDP:n Paavo Barck esitti hallituksen jäseneksi Arto Seppälää ja samalla häntä myös hallituksen puheenjohtajaksi. Tämä esitys oli Paavon mukaan tarpeellinen, sillä on muutettava toimitapoja talouden tasapainottamiseksi. Muut ryhmät olivat hiljaa, eivätkä ottaneet kantaa ennen kuin suljetussa lippuäänestyksessä.

Arto Seppälä valittiin äänestyksen jälkeen hallitukseen ja sen puheenjohtajaksi äänin 30-20. Tämän johti siihen, että SDP:n kunnallisjärjestön edustajakokous oli kutsuttava koolle mahdollisimman nopeasti pohtimaan tilannetta ja miettimään edellisen edustajakokouksen äänestyksen tulosta. Kokouksessa käytiin kiivasta keskustelua menettelytavasta ja siitä miksi olemme tähän tilanteeseen ajautuneet. Lopputuloksena annettiin vakava varoitus molemmille henkilöille siis Artolle ja Paavolle toimistaan valtuustossa. Yhdistyksemme joutuu vielä keskustelemaan mitä muita toimia heihin tulemme kohdistamaan.

Nyt Artolla on työtä saada muut SDP:n valtuutetut puolelleen ja nähdä yhteisesti miten talouden tasapainotuksen kanssa etenemme Mikkelissä.

Itselläni oli mahdollisuus tutustua valtionvarainministeri Mika Lintilään, kun Naistinki toimitusjohtajan ja hallituksen puheenjohtajan johdolla esittelimme hänelle varastokirjaston toiminnan sijoittumista Mikkeliin. Mukana oli myös eräitä keskustapuolueen valtuutettuja sekä kaupungin hallituksen puheenjohtaja. Mika jätti ainakin minulle henkilökohtaisesti hyvin asioihin paneutuvan virkamiehen kuvan. OKM asettama työryhmä esittää, että valtionneuvosto oikeutettaisiin luovuttamaan Varastokirjaston hallinnassa oleva toiminta ja omaisuus Kansalliskirjastolle, joka hallinnoisi kokoelmia yhtenä kokonaisuutena. Yhdistäminen mahdollistaisi toiminnallisuuksien ja palvelutoiminnan laadullisen yhteiskehittämisen. Tämä asia oli jo edellisen hallituksen käsittelyssä, mutta jätettiin pöydälle Perussuomalaisen edustajan kielteisen kannanoton vuoksi. Rakennuksesta on tällä hetkellä piirustukset valmiina ja paikkana olisi Kalevankangas, Memory Campus alue. Nyt tarvitaan vain nopeita päätöksiä hallituksessa, asioiden eteenpäin viemiseksi.

Etelä-Savossa muuttoliike jatkuu huolestuttavaan suuntaan. Viime vuoden tilastojen mukaan meiltä muutti pois kaikkiaan 1317 henkilöä. 20-24 vuotiaiden osuus oli suurin eli 720 henkilöä. Savonlinnan osuus näistä kokonaisluvuista on 762 henkilöä eli siellä on muuttoa tapahtunut paljon. Tulomuuttoa on kuitenkin maakuntaan tapahtunut noin 4000 henkilön verran. Jotain piristystä siihen suuntaan siihen suuntaan on havaittavissa.

Heinäkuu on meneillään ja Mikkelissä ja sen ympäristössä on paljon tapahtumia, jokaiselle jotakin. Voi käydä Naisvuoren teatterissa, lavoilla tanssimassa, elokuvissa, ajella moottoripyörällä ja katsella jalkapalloa paikallisesti sekä uimassa ja mökkeillä. Toivotaan, että ilmat suosivat meitä kaikkia.

Lämpöisestä kesäjaksosta nauttien!