Puheenjohtajan pörinää 6/2019

Nyt on vaalit tältä keväältä käyty eli eduskunta- ja EU-vaalit. Eduskunta vaaleissa saatiin Suomen oloissa aika korkea äänestysaktiivisuus, mutta se ei kuitenkaan tuottanut Etelä-Savossa oleville demariehdokkaille paikkaa Arkadianmäelle. Olemme siis tilanteessa, että Mikkelistä ei ole täältä yhtään kansanedustajaa, siis ei millään puolueilla. Tämä on aika harvinainen tilanne, mutta korostaa sitä että jokainen ehdokas on kerännyt ääniä ja kukaan ei ole noussut kärkiehdokkaaksi. Satu Taavitsainen pääsi kovalla äänimäärällä kuitenkin varasijalle Kaakkois Suomen vaalipiirissä, josta nousi viisi naiskansanedustajaa eduskuntaan.

Vielä ei tässä vaiheessa pystytä sanomaan jäämmekö Mikkelissä paitsioon asioiden hoitamisen suhteen eduskuntaan päin, toivottavasti ei.

EU- vaaleissa ei sitten enää löytynyt riittävästi aktiivisuutta kansalaisilta äänestää ehdokkaita, ainakaan täällä Mikkelissä. Aktiivisuus oli siinä 30% paikkeilla kun koko maassa 42%. Satu Taavitsainen jäi tässäkin koitoksessa varasijalle ja nyt näyttää siltä ettei myöskään tässä vaiheessa nouse Brysselin koneeseen.

Valtakunnalliset vaalit olivat siinä ja SDP Mikkeli kävi myöskin sisäisiä vaaleja kun Mikkelin kaupungin hallituksen puheenjohtaja ilmoitti eroavansa kaikista luottamustehtävistään Lappeerannassa yrittäjäpäivillä sattuneen tapahtuman johdosta.

17.6.2019 on kevään viimeinen valtuusto johon SDP esittää, että kaupungin hallituksen jäsen Soile Kuitunen siirtyisi puheenjohtajan paikalle. Samoin Petri Tikkanen nousisi Markku Aholaisen paikalle hallitukseen.

Talousasiat ovat heti tuoreen puheenjohtajan käsiteltävissä ja paljon muutakin.

Tehtävää on ja toivotaan Soilelle jaksamista niin oman työnsä kuin tämän tehtävän hoidossa.

Helatorstaina yhdistys piti Susiniemen avajaiset vierailijoiden kanssa ja siellähän meitä olikin 20 henkilöä keskustelemassa Mikkelin ja maailman asioista, saunominen ja napostelu kuului myös kesäillan viettoon.

Politiikka ja Rinteen tuleva hallitus oli yksi tärkeimpiä asioita, joka nyt on sitten toteutunut tätä kirjoittaessani. Myöskin pääministeri Rinne on pitänyt ensimmäisen puheensa eduskunnassa. Hallitukseen on nostettu monta naista, jotka ovat saaneet ministerin pestin, ensikertalaisia on joukossa useita.

Susiniemeen olemme rakentaneet uuden terassin grillin ympärille ja siihen tulee vielä kaiteet ympärille, jolloin voimme todeta sen olevan valmis.

SDP eduskuntaryhmänsä työvaliokunta tulee Mikkeliin ja Savonlinnaan 27-28.82019 ja siitä tiedotetaan tarkemmin aikanaan.

Pistäkäähän päivät muistiin niin voimme tavata heitä torilla ja Stellassa.

Hyvää Juhannusta ja kesää

toivoopi Kari Ojala