Puheenjohtajan pörinää 4/2019

Pääsiäinen on ollut tänä vuonna lämmin ja lumet ovat sulaneet lämpötilan noustessa jopa 20 asteeseen jossain päin Suomea. Kevät tulee vauhdilla ja ihmiset tuntuvat hymyilevän auringon kanssa kilpaa. Eduskuntavaalit käytiin ja tulos on luettavissa siten, että me voitimme vaalit. Edellisen kerran SDP on ollut eduskuntavaaleissa suurin puolue 20 vuotta sitten. SDP sai kaikista äänistä 17,7% johon tuli 1,2% lisäys edelliseen vaaleihin verrattuna. Mikkelissä äänestys prosentti oli 67,8 ja ko. vaalipiirissä SDP kokonaiskannatus oli 24,3% . Se tiesi meille vaalipiiriin viittä kansanedustajaa. Koko Suomen äänestysaktiivisuus oli 72%. Kaakkois Suomen vaalipiiristä valittiin Niina Malm Imatralta, Sirpa Paatero Kotkasta, Anneli Kiljunen Lappeenrannasta, Paula Werning Kouvolasta ja Suna Kymäläinen Ruokolahdesta. Istuvaan eduskuntaan saatiin naisia enemmän kuin koskaan eli 94 naisedustajaa.

SDP toimii nyt hallitustunnustelija Antti Rinteen johdolla. Vaikeaa tulee olemaan ja puolueiden eri näkemykset tuovat hallitusohjelman rakentamiseen oman osansa. On spekuloitu siitä ollaanko hallituksen muodostamisen osalta valmiita vasta EU vaalien jälkeen. Näin siinä saattaa todella tulla käymään, kun EU-vaaleissa ollaan myös arvopohjana hieman eri suunnalla puolueiden kesken. Mikkelin kansanedustajaehdokkaat eivät menneet läpi, Satu Taavitsainen sai noin 400 ääntä vähemmän kuin Niina Malm ja näin ollen istuvana kansanedustajana joutui jättäytymään jatkopestistä. Jarno sai ihan hyvin ensikertalaisena ääniä, mutta nekään eivät riittäneet läpi menoon. Samoin kävi Savonlinnassa Jouni Backmannille ja Anna Kristiina Mikkoselle jotka jäivät äänillä myös rannalle ja samoin Pieksämäeltä Erkki Huupponen.

Me olemme neljä seuraavaa vuotta tilanteessa, jossa meillä ei Etelä-Savon alueella ole yhtään oman puolueen edustajaa eduskunnassa. Mutta miksi näin kävi? Vaalipölyn laskeuduttua on aika miettiä miten tulevaisuudessa vaalien suhteen pitäisi meidän menetellä. Äänet on keskitettävä yhdelle hyvälle ehdokkaalle, jolloin läpimenomahdollisuus olisi parempi, ehkäpä.

Puolueen pitää myös hyvin analysoida omaa toimintaansa, sillä kenttäväki vapaaehtoisvoimin teki valtavan työn ja gallupien korkea tulos siivitti iloista työtä. Miksi sitten lopputulos olikin jotain muuta mitä se oli ennen ennakkoäänestyksen alkua? Tekivätkö sähköautot ja lihaverot ym. lausunnot sen että tulos suli 17.7%:n? Sitä ei voi suoraan sanoa, mutta kentällä ihmiset olivat kuitenkin todella vihaisia näistä ja monista muista lausunnoista. Miksi emme voi viedä omaa sanomaamme eteenpäin eikä mielistellä muita!

Puolueen puheenjohtaja Antti Rinteellä on hallitusneuvottelijana kova työ saada valtakuntaan toimiva hallitus ainakin ennen EU-puheenjohtajuuttamme eli heinäkuuta, mieluimmin jo ennen juhannusta. Työväenjuhla Vappukin lähenee ja tavanomaisesti olemme Mikkelin Kirkkopuistossa pitämässä vappujuhlaa. Toivottavasti ilma suosii meitä, kuten nyt on tehnyt pääsiäisen aikana.

Tervetuloa kuuntelemaan ja viettämään Vappujuhlaa, toivoopi