Puheenjohtajan pörinää 3/2019

Sotesoppa kiehui yli laidan ja lopputuloksen varmaan meistä jokainen on jo kuullut moneen kertaan. Lähes kaikkien asiantuntijoiden kritisoima malli meni nurin oman mahdottomuutensa vuoksi. Poliittisten lehmänkauppojen takia tehty diili kaatui pitkälti myös perustuslaillisten ongelmien ja kohtuuttomaksi osoittautuneen kiireen vuoksi. Kaikkien aikojen suurinta suomalaisen palveluiden ja hallinnon uudistamista ei olisi alun perinkään saanut juntata lävitse äärimmäisen kapealla poliittisella enemmistöllä. Lopulta osoittautui mahdottomaksi tunkea neliötä ympyrän muotoiseen koloon. Sen myötä Sipilä päätti myös dramaattisesti jättää hallituksensa eronpyynnön.

Mutta mitä jatkossa? Tärkeintä jatkossa on laittaa ihmisen hyvinvointi terveyskonsernien voitonmaksimoinnin edelle. Nyt pitää uuden hallituksen ottaa lusikka kauniiseen käteen ja aloittaa jälleen kerran koko asian käsittely. Soten valmistelussa on tehty taustalla paljon työtä, josta voidaan oppia ja hyödyntää, mutta niin ettei kuitenkaan siihen laajenneta maakuntia vaan terveydenhoitoa ainoastaan. Vaalien aikainen elämä sotkee niin valtakunnan kuin myös kunnanpolitiikan. Päätöksiä tehdään varovasti ja niiden vaikutuksella saattaa olla kauaskantoisia seurauksia jollei uskalleta tarttua oikeisiin asioihin nopeasti kiinni. Essoten rooli muuttuu näiden muutosten myötä ja isojen tilojen rakentamisen maksumieheksi tulee kunnat, eikä maakunta niin kuin oli alunperin suunnitelmissa. Essote on juridisesti olemassa oleva toimielin kuntayhtymän muodossa, ja se jatkaa toimintaansa.

Kuntien pitäisi ottaa aktiivisempi rooli sairaanhoitopiirien kanssa ja miettiä, miten ratkaisua on mahdollista hakea maakunnissa. Jatkossa pitää miettiä sairaanhoitopiireittäin, miten toimintaa kootaan yhteen. Nyt Essoten maksut ovat kunnille suorastaan räjähtäneet. Mikkelikin on joutunut taloudellisesti miinusmerkiseksi, yhtenä syynä 11miljoonan euron lisämaksu Essotelta. Kaikki lisämaksut aiheuttavat kunnille suuria sopeuttamisvaikeuksia. Verovaroilla aletaan heti tehdä sopeuttamista, Mikkelissäkin keskustellaan jopa yhden prosenttiyksikön korotuksesta kunnallisveroon. Mitä muita muutoksia tehdään, siitä saadaan seuraavassa valtuustokokouksessa kuulla. Kokouksesta tulee varmasti pitkä johtuen monien eri asioiden näkemyseroista puolueitten välillä. Mikkelin tulevaisuutta rasittaa isot koulu-ja päiväkoti investoinnit. Miten niihin löydetään rahoitus ja miten pyritään estämään rakennuksien kustannukset, niin etteivät nouse yli budjetin.

Vaalien läheisyys on tuonut eloa kentille ja keskusteluissa on noussut yhdeksi tärkeäksi asiaksi hallituksen eroaminen. Nyt ei voida kilvan opposition puolelta haukkua Sotea, kun se on haudattu toistaiseksi muistojen joukkoon. Puolueet ovat ns. samalla viivalla taistelussa seuraavan pääministeripuolueen asemasta. SDP:llä on selvä kannatusenemmistö jos vain gallubeihin on uskomista ja miksi ei olisi. Maalismarkkinat Mikkelissä osoitti ainakin sen että ihmiset ovat vihaisia nykyiseen menoon ja tähän halutaan selvästi muutosta. Kiinnostus puoluettamme kohtaan on lisääntynyt ja nyt meidän on tätä innostusta pidettävä hyvin yllä. Arkipäivinä avoinna oleva vaalikahvila Porrassalmenkadulla tarjoaa mahdollisuuden tulla keskustelemaan ja kahvittelemaan demarivaikuttajien kanssa.

Eduskuntavaalien äänestyspäivään on aikaa 30 päivää tätä kirjoitettaessa, joten muistakaa jokainen käydä äänestämässä!