Puheenjohtajan pörinää 29.12.2017

Tapaninpäivänä kirjoitan tätä juttuani Sallassa Poropuiston lähellä olevassa lomamökissä. Ulkona paukkuu pakkanen, -23 asteena mökin nurkilla. Hiihtämiseen ilmanala on viileä, mutta kävelemiseen sopiva, kunhan vaan laittaa vaatteita riittävästi päälle.

Salla on tunnettu matkailupaikkakuntana, mutta myös korkean työttömyyden alueena. Talvisodan päättäneessä Moskovan rauhassa 1940 enemmistö siihenastisen Sallan alueesta pysyi Suomessa, mutta pinta-alaltaan suurin ( Vanha Salla) siirtyi Neuvostoliitolle luovutettuihin alueisiin. Suuret muuttoliikkeet ovat vieneet asukkaita enimmäkseen Ruotsiin. Nyt kunnassa asuu enää noin neljätuhatta asukasta.

Tänä vuonna Suomi on juhlinut 100 vuotista itsenäisyyttä. Talvisota, jota myös Sallassa taisteltiin, on ollut Suomen historian keskeisimpiä käännekohtia. Sillä on ollut ratkaiseva merkitys itsenäisyyden säilyttämiselle ja kansan yhtenäisyyden palauttamiselle itsenäisyyden alun vaikeiden vaiheiden jälkeen. Suomi sai Talvisodan kansallisen muistomerkin Helsingin Kasarmitorille. Myös itsenäisyyspäivänä Suomi sai huomiota ympäri maapalloa, kun eri kohteita valaistiin Suomen lipun väreillä.

Ensi vuonna tammikuussa on maassamme presidentinvaalit. Oma ehdokkaamme Tuula Haatainen on jo pari kertaa käynyt Mikkelissä esittäytymässä ja kertomassa omia näkemyksiään presidentin tehtävän hoitamisesta. Vaikka gallupit osoittavat istuvalle presidentille Sauli Niinistölle kovaa kannatusta, ei se kuitenkaan estä meitä menemästä vaaliuurnille ja antamasta ääniä Tuulalle.

Syksyllä on myös maakuntavaalit ja siihen meillä alkaa alkuvuodesta ehdokkaiden kerääminen. Mikkelissä puolueemme listoille pitää löytää 30 ehdokasta.

Itse olen tällä hetkellä maakuntahallituksessa ja siellä ainakin ajatellaan yhteisen maakunnan etuja. Yksi tärkeä toimenpide oli mielestäni sairaaloiden yhteisen ylilääkäri viran perustaminen Mikkelin ja Savonlinnan sairaaloiden välille. Tällä toimenpiteellä saadaan paremmaksi molempien sairaaloiden käyttöä.

Ruoka, vesi ja metsä ovat maakunnan strategiat ja sopivat hyvin Etelä- Savon maakuntaan.

Mikkelin kaupungin talouden tasapainotustavoite on 5 miljoonaa euroa. Kolmen vuoden aikana haetaan sovituilla toimenpiteillä poliittista näkemystä, miten saadaan eurot kurottua umpeen.

Investointien nettotaso on ensi vuonna 30,4 milj. euroa ja se pitää sisällään 5- tien remontin ,Kalevankankaan päiväkodin, kouluratkaisut ja Hänninkentän huoltorakennuksen. Lisäksi jatketaan jätevesipuhdistamon rakentamista. Tämä asia sai uuden käänteen kun urakkatarjoukset oli avattu, tarjoukset olivatkin suunnitelmasta nousseet huomattavasti. Nyt pidetään hengähdystauko ja katsotaan

kolmen kuukauden ajan mitä toimenpiteitä pitää tehdä, jotta tarjoushintoja voidaan saada alaspäin.

Tämä ja koulujen sekä päiväkotien sisäilmaongelmat tulevat muokkaamaan investointirahaa ylöspäin.

Fujitsu Finland tuo kasvualan toimipisteen Mikkeliin. Toimipiste sijoittuu vanhalle kasarmialueelle ja lähelle Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulua. Tilat vuokraa kaupunginkiinteistöyhtiö Naistinki Oy. Fujitsun nykyiset työntekijät maakunnassa siirtyvät uuteen toimipisteeseen ja iso osa henkilöstöstä rekrytoidaan uusina.

Tämä tieto on ollut hyvä uutinen Mikkelin kaupungille, sillä koko ajan puhutaan siitä, että pitää saada uusia työpaikkoja tänne. Mikä sitten tuo tullessaan veroeuroja kaupungin kassaan.

Samoin ensi vuoden puolella alkaa HY kansallisarkiston /varastokirjaston/arkistolaitoksen suunnitelmat. Tontin lunastaminen ja muut tarpeelliset laki ym tekstit on saatava kuntoon, jotta varsinainen rakentamien voisi alkaa vuoden lopulla 2018.

Eli jotain hyvääkin on tulossa uudelle vuodelle,mutta kaikesta huolimatta haluan toivottaa KAIKKILLE HYVÄÄ UUTTA VUOTTA 2018