Puheenjohtajan pörinää 12.2.2018

Presidentinvaalit on käyty ja istuva presidentti Sauli Niinistö jatkaa seuraavat kuusi vuotta jo hyväksi todettua tehtäväänsä. Vaalit käytiin ja hän sai kansan suosion, sillä 69.9% suomalaisista kävi äänestämässä ja Niinistö sai 62,7% annetuista äänistä. Äänestys meni ensimmäisellä kierroksella läpi eli hän sai jatkokauden. Hän on Suomen historian kahdestoista presidentti.

SDP ehdokas Tuula Haatainen sai vain 3,3% annetusta äänistä. Tuulan vaaliteemat eivät purreet riittävästi äänestäjiin eli eriarvoisuuden ehkäisy, ihmisarvojen korostaminen, kestävän kehityksen edistäminen ja naisten oikeuksien parantaminen. Tuula kävi myös Mikkelissä pari kertaa ja antoi hyvän kuvan itsestään, mutta kuitenkin istuvan presidentin suosio oli koko vaalikiertueen ajan korkea ja muiden ehdokkaiden rahkeet ei riittäneet kaatamaan häntä. Miksi Tuula sai vain näin vähän annetusta äänistä, sitä varmaan puolue vielä miettii kokouksissaan. Puolueen heikosta tuloksesta huolimatta, SDP puheenjohtaja katsoo positiivisella mielellä tulevaan, eduskuntavaaleihin ja maakuntavaaleihin. Nyt edetään vaalirintamalla eteenpäin ja Tuulakin valittiin eduskunnan toiseksi puheenjohtajaksi, ilmeisesti kiitokseksi presidenttikisassa mukana olostaan.

Mikkelin talouteen tuli alkuvuodesta lisäystä kun loppusummaksi saatiin kymmenisen miljoonaa plussaa. Summa muodostui erilaisista palautuksista ja maksu-suoritteista. Vaikka luulisi tämän helpottavan taloutta, niin kuitenkin vesilaitoksen jatkourakat ja niiden suuruus yllätti kaikki päättäjät. Itselläni oli mahdollisuus käydä katsomassa kallion sisään rakennettavaa vesilaitosta, mielenkiintoinen kohde. Kallion louhinta ja niiden pintojen suihkuttaminen betonilla on ollut hankala työvaihe. Kallion sisältä on kiviainesta ajettu pois monia tuhansia kuutioita, asuntomessualueelle sekä messujen autoparkkialueelle. Kesäkuun alkuun mennessä tämä projekti on siinä vaiheessa, että aloitetaan altaiden pohjien teko ja laitteiden sijoittaminen paikoilleen. Edellyttäen tarjouksien hyväksymiseen näiltä osin.

Maakuntahallituksen kuulumisia

Etelä-Savon maakuntaliitto valvoo monella tavoin maakunnan, sen kuntien ja asukkaiden etua. Edunvalvonta korostuu liiton tehtävissä yhä enemmän. Osana edunvalvontaa maakuntaliitto muun muassa vahvistaa kuntien ja kuntayhtymien yhteistyötä. Liikennejärjestelmän kehittäminen perustuu Etelä-Savossa Itä-Suomen maakuntien kanssa tehtävään ylimaakunnalliseen liikennesrategiatyöhön ja seuduilla tehtävään liikennejärjestelmäsuunnittelutyöhön. Liikennestrategian tavoitteena on tärkeimpien kuljetusten kustannustehokkuuden parantaminen, sekä arjen liikkumisen ja matkustamisen helpottaminen. Maakuntauudistuksen valmisteluun liittyen maakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman laatiminen käynnistyy alkuvuodesta 2018.

Etelä-Savon työttömyys oli v. 2017 11,3% , kun koko maassa oli päästy 10,3% luokkaan. Työttömien työnhakijoiden osuus työvoimasta oli meillä lukemissa 11.3%. Pahiten työttömyys koettelee Heinävettä sekä Enonkoskea. Väestön määrä on maakunnassa vähentynyt vuodesta 2000 166 tuhannesta vuoden 2016 loppuun mennessä 148,975 tuhanteen. Pudotusta on tapahtunut ja kaikki ei ole ollut muuttovirran syytä.

Maakuntavaaliehdokkaiden haku on käynnissä ja ilmoittautuneitakin on jo jonkin verran tullut. Katsotaan miten keväällä saadaan eduskunnassa aikaan sote esitys, jotta saamme aikaiseksi lokakuulle sovitut maakuntavaalit.

Hyviä hiihtolenkkejä!

Toivoopi,