Puheenjohtajan pörinää 1.11.2017

Kellojen siirtäminen kesä- tai talviaikaan nostaa väliaikaisesti aivoinfarktin riskiä, osoittaa Suomessa tehty uusi tutkimus. Aivoinfarktissa aivojen verenkierto pysähtyy tukoksen johdosta hetkellisesti. Aivohalvauksista lähes 90 prosenttia on nimenomaan veritulpista johtuvia, loput syntyvät verisuonen repeämästä. Aikaisemmin on huomattu, että aivoinfarktin vaara kasvaa, kun ihmisen vuorikausirytmi häiriintyy esimerkiksi vuorotyön takia. Suomalaistutkimuksen mukaan jo yhden tunnin häiriö, joka seuraa kellojen siirrosta, näyttää vaikuttavan samaan suuntaan. Turun yliopistollisen keskussairaalan Tyksin neurologian erikoislääkäri Jori Ruuskanen on kutsuttu Yhdysvaltain neurologisen seuran kokoukseen esittelemään vielä julkaisematonta tutkimusta.

Toivotaan että tämä pitkään pohdittu ja jatkuvasti erilaisia ajatuksia tuottava SOTE- uudistus ei tule aiheuttamaan meissä kansalaisissa mitään vastaavaa. Mitä enempi tätä asiaa pohtii ja lukee sitä sekavammaksi pää tulee niistä monesta epävarmasta tekijästä.

Se mitä alun perin haettiin eli sosiaali- ja terveyspalveluiden uudistaminen on jäänyt täysin taka-alalle kun keskustan tavoitteena on saada aikaan maakuntauudistus ja kokoomuksen tavoitteena on markkinamalli nimeltä valinnanvapaus. Sininen ryhmä haluaa istua mersujen takapenkillä ja myöntäilevät. Mikä sitten oli koko uudistuksen alkuperäinen tarkoitus.? Mielestäni se on koko ajan ollut kansalaisten parempi hyvinvointi ja toimivat hoitoketjut. Melkein hallituskriisi saatiin aikaiseksi, kun mukaan tuli setelien käyttö myös erikoissairaanhoidon palveluihin, jonka lopputuloksena asiantuntijoiden mukaan tulee olemaan romutettu erikoissairaanhoito ja sen päivystys.

Sote-uudistus olisi yhä mahdollista tehdä vain sote-uudistuksena kokoamalla järjestäjät suuremmiksi kokonaisuuksiksi ja täydentäen – kuten nytkin – yksityisillä ja järjestöjen tuottamilla palveluilla. ESSOte on Mikkelissä ainakin laittanut rahaa rakentamiseen ja kasvattanut Hyvinvointikeskusta. Paljonhan sinne ympäristöön on tulossa uusia toimijoita keskittämällä terveyspalvelut yhteen paikkaan. Tämähän on hyvä asia, että yhdestä paikasta saadaan tulevaisuudessa palvelut. Rakentamiseen käytetään kokonaisuudessa 115 milj.£. Sillä saadaan kuuman sairaalan 1 ja 2 vaihe ja Perhetalo sekä vastaanoton 2 vaihe tehtyä. Mielentalon rahoituspäätös tehdään vuoden 2018 aikana, Moision sairaalan vuokrasopimus päättyy 2022 vuonna. Näillä pyritään säilyttämään Mikkelissä sairaalapalvelut sekä aloitetaan lopulta yhteistyö Savonlinnan Sosterin kanssa ensi vuoden aikana.

Mikkelin taloudessa alkaa tiukat ajat, kun aloitetaan taloutta sopeuttaa tämän hetken veroäyrille. Korotuspaineitakin on, mutta jos niistä päästään tällä kerralla sopuun kaiken muun sopeuttamisen kanssa niin sillä ehkä voidaan välttyä korotukselta. Miten tämä tai osakin tullaan kattamaan, veroilla vai lainalla? Homekoulujen ja päiväkotien osalta pitäisi löytää yhteinen näkemys. Kouluverkon osalta olisi parempi tutkia kokonaismallia. On ollut keskustelussa, että tultaisiin lähivuosina rakentamaan kaksi aluekoulua, joka olisi erittäin hyvä ajatus. Tällä saataisiin moderneja ja monikäyttöisiä kouluja aikaiseksi. Jätevedenpuhdistamon urakka ja rakentaminen jatkuu ja ensi vuoden alusta on veden käyttöön tulossa korotuspaineita ja prosentitkin on jo ilmoitettu. Tämä tässä vaiheessa on ainakin sellainen korotusehdotus, joka tulee vaikuttamaan kaikkiin asukkaisiin. Toivotaan että selviämme pelkästään tällä korotuksella. Mikkelin alueen työllisyys paranee muun Suomen noususuhdanteen mukana, mutta ei niin nopeasti kuin muualla Suomessa. Meillä on rakentamista, mutta lisää kaivataan. Miten pitkään koko siilokortelinkin osalta saamme odottaa lopullista päätöstä, mitä siihen rakennetaan tai kuka sen tulee rakentamaan. Asia tullee vielä jossain vaiheessa valtuustolle ja toivotaan että valmistelut ovat sen osalta tehty riittävän hyvin jotta paikkaan saadaan aikaiseksi uudisrakentamista.

Stadium Areena ja sen kaarteet tulivat esille rakentamisen loppuvaiheessa. Paikalliset lehdet ovat kirjoittaneet, että kaarteet eivät tule Areenaan johtuen siitä, että niitä ei saatu mahtumaan kokonaisurakkaan. Nyt jokainen varmaan miettii kenelle tämä halli nyt sitten on kokonaisuudessaan suunnattu. Ilmeisesti ei ainakaan juoksijoiden parasta ole tällä haettu. Ratkaisu on perin kummallinen, kun näistä kaarteista kumminkin on alun perin ollut puhetta ja niiden sijoittamisesta Areenaan. Asioihin on tullut rakentamisen aikana muutosta, mutta yhtiö ei ole halunnut siitä tiedottaa ulospäin.