Mikkeliläiset demarit eduskunnassa

Helmikuun viimeisenä päivänä lähti bussilastillinen demareita kohti Helsinkiä ja Eduskuntataloa. Pakkanen, joka idästä oli saavuttanut Mikkelin, tuntui myös jokaisen bussia odottavan kasvoilla, sillä aamulla oli pakkasta peräti kaksikymmentäviisi astetta. Melkein bussilastillinen demareita täytti linja-auton Mikkelistä lähtiessä ja loput paikat täytettiin Ristiinasta kyytiin tulleilla Ristiinan ja Suomenniemen demareilla. Matka sujui leppoisasta ja matkalle testattiin mukana olijoiden tietoutta paikallisesta SDP politiikasta ja henkilöistä. Hyvin oli tietoutta monilla ja sen johdosta palkintoja jaettiin neljälle ensimmäiselle.

Eduskuntaan tultiin aikataulun mukaisesti ja sisällä meidät otti vastaan turvatarkastuksien jälkeen kansanedustaja Satu Taavitsainen ja hänen avustajansa Merja Pulliainen. Ensin käytiin lehtereillä kuuntelemassa täysistuntoa, josta kuitenkin moni kansanedustaja oli jo poistunut paikalta. Jäljelle jääneet pitivät sitäkin kovempaa meteliä keskenään. Asiana oli koulutuskysymys johon oppositio yritti vaikuttaa. Sieltä meidät ohjattiin Merjan johdolla eduskuntatalon kierrokselle. Hienosti remontoitu talo ja hillityt värit saivat kaikilta kehuja ja ihastusta. Lopuksi menimme kabinettiin jossa SDP puolue tarjosi meille vierailijoille kahvit. Siinä samassa yhteydessä meillä oli vielä mahdollisuus keskustella ja kysellä Sadulta mieltä painavista asioista. Satu vastasi reippaasti ja asiantuntevasti.

Kaikki loppuu aikanaan,niin meidänkin piti poistua eduskunnasta määrättyyn kellonaikaan mennessä. Pakkasta oli myös Helsingissä kun kevyissä vaatetuksissa kävelimme eduskuntatalosta ulos kohti linja-autoa. Matka jatkui Mikkeliä kohti hiljaisuuden vallitessa autossa. Johtuen siitä, että moni alkoi olla jo väsynyt siihen aikaan illasta. Perille Mikkeliin tultiin lähellä puolta yötä ja mukana olijat olivat tyytyväisiä matkan antiin.

Mukana matkalla olleena,

KARI OJALA